Het MeMoQ zelfevaluatie-instrument is een instrument om de pedagogische kwaliteit van je kinderopvanginitiatief te evalueren en te verbeteren.
Het instrument gaat in op zes dimensies van pedagogische kwaliteit. Een van deze dimensies is ‘Gezinnen en diversiteit’. Samenwerken met gezinnen houdt in dat de opvang en ouders elkaar leren kennen en constant informatie met elkaar uitwisselen, dat ouders inspraak krijgen en dat ze ondersteund worden. Het gaat ook om het tonen van respect voor de diversiteit aan gezinnen en voor de diversiteit in de samenleving.
Door met dit zelfevaluatie-instrument aan de slag te gaan:
Het zelfevaluatie-instrument over de dimensie gezinnen en diversiteit biedt een leidraad om aan de hand van drie stappen de kwaliteit van je werking te verbeteren:
Op MeMoQ zelfevaluatie-instrument voorbeelden en oefeningen | Kind en Gezin vind je filmpjes en oefeningen om met de verschillende dimensies kennis te maken.
Tip: MeMosnaqs is een praktische vertaling van het zelfevaluatie-instrument van MeMoQ in 150 opdracht- en reflectiekaarten. Kinderbegeleiders uit de voorschoolse kinderopvang kunnen de kant-en-klare opdrachten uitvoeren in hun leefgroep met de kinderen of de ouders, of in overleg met collega’s. Het bevat onder meer tal van opdracht- en reflectiekaarten over de dimensie gezinnen en diversiteit.