Voor een correcte inschatting van de ondersteuningsbehoeften van een kind is het essentieel om relevante informatie te verzamelen. Scholen en CLB’s spelen hierin een cruciale rol door gedetailleerde gegevens aan te reiken over de ontwikkeling, het functioneren en de ondersteuning van het kind.
Doel
Een nauwkeurige evaluatie van de ondersteuningsnood van een kind met een beperking of handicap is essentieel bij een aanvraag zorgtoeslag.
De specifieke vragenlijst voor school en CLB biedt waardevolle informatie voor de beoordeling op de medisch-sociale schaal.
- Download de specifieke vragenlijst en bezorg deze ingevuld aan de ouder.
- De ouder die toegang heeft tot Mijn Kind en Gezin kan de vragenlijst opladen in het digitaal aanvraagdossier van het kind.
Werkwijze
Welke informatie is waardevol?
Scholen en CLB’s kunnen bijdragen aan een kwaliteitsvolle evaluatie door volgende elementen te documenteren:
- Ondersteuning en therapie
- Overzicht van huidige en vroegere ondersteuningsmaatregelen en therapieën, zowel binnen als buiten de schoolcontext.
- Informatie over de effectiviteit en frequentie van de geboden ondersteuning.
- Schoolloopbaan
- Verloop van de schoolcarrière, inclusief belangrijke verslagen zoals:
- GC-verslagen (vroegere GV-verslagen).
- IAC- en OV4-verslagen (vroegere M-verslagen).
- Belangrijke overstappen en trajectwijzigingen binnen het onderwijs.
- Schoolse vaardigheden
- Inzicht in de lees-, schrijf- en rekenvaardigheden van het kind.
- Eventuele leerstoornissen of specifieke aandachtspunten bij het leren.
- Communicatie
- Ontwikkeling van spraak en taal.
- Eventuele communicatieproblemen en gebruikte ondersteunende communicatiemiddelen.
- Mobiliteit en gedrag
- Observaties over motorische vaardigheden, zoals fijne (schrijven, knippen, plakken...) en grove motoriek.
- Gedrag in sociale situaties, zoals interacties met leeftijdsgenoten en volwassenen.
- Zelfredzaamheid
- Mate van zelfstandigheid bij dagelijkse handelingen, zoals:
- Zelf aankleden en jas aantrekken.
- Zindelijkheid en hygiëne.
- Zelfstandig eten en drinken.
- Diagnostische informatie en onderzoeksgegevens
- Resultaten van intelligentietests, adaptieve tests en andere screenings.
- Beschrijving van het globale functioneringsniveau (zoals gerapporteerd door het CLB).
Door deze informatie te bundelen en gestructureerd te delen, kan een diepgaand en accuraat beeld worden gevormd van de noden en mogelijkheden van het kind. Dit draagt bij aan een onderbouwde evaluatie en een passend ondersteuningsaanbod.