Hoe kan je als hulpverlener communiceren met ouders en welke tips kan je hen aanbieden.
Schrijftips om te communiceren met ouders
- Tip 1: Zet de belangrijkste info eerst Val gerust met de deur in huis.Voorbeeld: Vertel in de eerste alinea dat je brief een uitnodiging is voor lessen babymassage.
- Tip 2: Maak lijstjes met opsommingstekens Lijstjes maken informatie overzichtelijker. Je ogen smullen ervan!
- Tip 3: Schrijf korte zinnen
- Gebruik bij voorkeur niet meer dan 15 woorden per zin. En dat doe je zo:
- Prop niet te veel informatie in één zin. Maak er twee of meer aparte zinnen van.
- Vraag je van ieder woord af of het echt nodig is in de zin. Nee? Schrap het.
- Verwijzingen naar wetsartikelen kunnen in een voetnoot.
- Vervang bijzinnen door vraag en antwoord. Voorbeeld: Het kinderdagverblijf verbindt zich ertoe jaarlijks tijdig een correct ingevuld fiscaal attest te bezorgen. => Wij geven u elk jaar een fiscaal attest.
- Tip 4: Gebruik alledaagse woorden Schrijf zo veel mogelijk zoals je spreekt, zonder te informeel te klinken. Vermijd ‘stadhuistaal’.Voorbeeld: De begeleidingsvorm is vooral individueel gericht. => We begeleiden u persoonlijk.
- Tip 5: Gebruik niet te veel beeldspraak of vaste uitdrukkingen Beeldspraak is vaak verwarrend. Sommige (anderstalige) lezers kennen de uitdrukkingen niet en nemen de beelden letterlijk op.Voorbeeld: Vooral volgende vragen willen we even in de verf zetten: => Deze vragen zijn het belangrijkst: bron: Wablieft, centrum voor duidelijke taal.
Een ouder wil graag werken aan zijn of haar (basis)vaardigheden.
Wat kan ik doen als hulpverlener?
- Vertel hen dat het nooit te laat is om (bij) te leren.
- Verzeker hem of haar dat er veel mensen zijn met dit probleem.
- Moedig hem of haar aan. Ondersteun waar mogelijk.
- Bekijk samen de mogelijke opleidingen.
- Basisvaardigheden aanleren of versterken:
- De Centra voor Basiseducatie (CBE) geven cursussen in basisvaardigheden zoals taal, wiskunde, maatschappijoriëntatie en computerlessen. Je kan het open aanbod volgen, maar ze organiseren ook maatwerk in organisaties.
- Een opleiding secundair onderwijs volgen: Wil je als volwassene je diploma secundair onderwijs halen, een beroepsgerichte vorming volgen, Nederlands als tweede taal of een andere taal leren.
- Sociaal-cultureel vormingswerk: De Vormingplus-centra bieden een brede waaier aan activiteiten om je in je vrije tijd verder te ontwikkelen en je persoonlijke en sociale competenties te vergroten.
- Een beroepsopleiding volgen: www.vdab.be of www.syntra.be
- Organiseer een geletterdheidsaanbod in jouw organisatie. Je kan daarvoor de Centra voor Basiseducatie aanspreken.
Tien tips voor spreken met laaggeletterde anderstaligen
- Schakel niet te snel over op een andere taal.
- Spreek langzaam en articuleer goed.
- Gebruik gebaren die je uitleg ondersteunen.
- Gebruik eenvoudige woorden en synoniemen.
- Vermijd dialectwoorden.
- Hertaal. Leg iets uit in andere woorden.
- Geef de anderstalige de tijd om even te zoeken naar zijn of haar woorden.
- Geef de Nederlandse vertaling van woorden die de anderstalige in een andere taal zegt. (Bv. ‘Kan ik hier sacs poubelle kopen?’ – ‘Welke vuilniszakken heeft u nodig? Blauwe, groene of bruine?’)
- Wijs voorwerpen waarover je spreekt aan.
- Zeg niet dat iets fout is, maar corrigeer op een positieve manier. (Bv. ‘In hoeveel stationen stopt de trein?’ – ‘In vijf stations.’)