Hoe kunnen jongeren en teamleden inloggen?
Bij het eerste gebruik log je in met je eID en kaartlezer (enkel voor webversie), Itsme, of via een SMS code. Dit om de gevoelige informatie in PARKOUR zoveel als mogelijk te beschermen. Vanaf dan kan je instellen (in de app) om aan te melden met biometrie (vingerafdruk of gezichtsherkenning), wat het inloggen een heel stuk eenvoudiger maakt.
We bekijken of we in de toekomst het inloggen met leer-id kunnen toevoegen.
Kunnen jongeren onder de 13 jaar de app downloaden?
Het downloaden zelf kunnen we niet tegenhouden. De jongeren zal echter niet kunnen inloggen en dus enkel toegang hebben tot die functionaliteiten die anoniem te gebruiken zijn (bv. informatie opzoeken). In de app-store en de gebruikersvoorwaarden zal wel aangegeven worden tot welke leeftijdsgroep deze app zich richt.
Kunnen jongeren uit Wallonië de app downloaden?
Elke jongere kan de app downloaden uit de app-store. De app is alleen beschikbaar in het Nederlands, maar waar mogelijk wordt een vertaalfunctie voorzien.
Om in te loggen moet de gebruiker wel beschikken over een eID en minimum 13 jaar oud zijn.
Waarom moet ik een deelnameovereenkomst tekenen in de pilootfase?
PARKOUR is een vernieuwende app en webtoepassing waar jongeren de volledige regie krijgen. Zij beslissen welke mensen deel uitmaken van hun team en met wie van hen ze bepaalde inhoud delen.
Omdat het hier vaak gaat om gevoelige persoonlijke gegevens, is het belangrijk dat iedereen zich houdt aan de spelregels zoals die omschreven staan in de gebruiksvoorwaarden, maar ook dat je akkoord gaat met de deelnamevoorwaarden.
De deelnameovereenkomst is zorgvuldig opgedeeld om ervoor te zorgen dat je volledig op de hoogte bent van de afspraken over jouw betrokkenheid bij het pilootproject. Er zijn twee onderdelen:
- Deelnamevoorwaarden-overeenkomst
Dit onderdeel bevat een aantal essentiële afspraken over jouw deelname aan het pilootproject, zoals jouw rol, verantwoordelijkheden en verwachte bijdragen aan het project. Het zal jouw betrokkenheid bij het project begeleiden en ervoor zorgen dat je volledig begrijpt wat jouw vrijwillige deelname inhoudt. - Deelnameformulier
Dit onderdeel geldt als toestemming en bevestiging van jouw deelname aan het pilootproject. Door dit formulier te ondertekenen, verklaar je dat je de voorwaarden voor deelname zoals beschreven in Deel 1 begrijpt en aanvaardt.
Je vindt al deze documenten terug op de aparte webpagina voor de pilootfase.
Welke jeugdhulphistoriek kan een jongere zien in hun 'verhaal'?
Als een jongere ooit jeugdhulpverlening heeft gekregen, bv in een leefgroep of via thuisbegeleiding, wordt dat bijgehouden in de registratiesystemen van Opgroeien.
We willen daar heel transparant over zijn en delen dus in het verhaal in PARKOUR wat we hierover hebben geregistreerd (waar kreeg de jongere hulp, wanneer, welke 'soort' hulp was dat).
Omdat onze registratie pas is gestart in 2015, zal je dus ook alleen maar hulpverlening zien staan vanaf dat jaar.
Op dit moment tonen we ook nog niet de hulp die een jongere eventueel kreeg in een VAPH voorziening of een gemeenschapsinstelling. Deze informatie zal op een later moment worden toegevoegd aan het verhaal.
Elke jongere kan deze jeugdhulphistoriek ook raadplegen via Mijn Burgerprofiel.
Wat gebeurt er met mijn jongerenprofiel als ik 25 jaar word?
Jeugdhulp is er voor alle jongeren tot 25 jaar. Aangezien agentschap Opgroeien en PARKOUR zich richt op jongeren met een hulpverleningstraject of ondersteuningsnood, zal je jongerenprofiel dus ook verdwijnen vanaf je 25e. Je zal PARKOUR nog wel kunnen gebruiken, mét een (steunfiguur)profiel, maar zonder een aantal specifieke functionaliteiten.
6 maanden voor je 25e verjaardag krijg je een bericht (sms of mail) van PARKOUR met de melding dat je jongerenprofiel zal verdwijnen. Je krijgt een herinneringsbericht 1 maand voor het zover is en er volgen nog notificaties in de app.
Wat gebeurt er dan?
- Je zal geen teamleden meer kunnen uitnodigen en je teamleden worden verwijderd.
- Aangezien je in PARKOUR communiceert met je teamleden, zullen de berichten uit alle chats worden verwijderd. Als je wil, kan je belangrijke berichten opslaan als notitie.
- Het is niet meer mogelijk om doelen of gebeurtenissen aan te maken. Je blijft wel zien wat je voordien allemaal noteerde in PARKOUR (je kan deze echter niet meer delen, aangezien je geen team meer hebt).
- Je kan wel teamlid blijven van iemand met een jongerenprofiel!
- En natuurlijk blijf je toegang hebben tot alle WATWAT-artikels en de info over de hulplijnen.
Kan je in PARKOUR samenwerken in documenten met andere hulpverleners?
Nee. PARKOUR is geen online samenwerkingsplatform. Consulenten kunnen wel het driekolommen-model delen met de jongere. De jongere kan dit niet verder delen met andere teamleden.
Elke PARKOUR gebruiker kan bijlagen verzenden via de (groeps)chat. Aangezien de jongere steeds deel moet uitmaken van een groeps-chat, is communicatie en delen van documenten tussen teamleden onderling niet mogelijk via PARKOUR.
Wat is de meldknop?
Wanneer een gebruiker een probleem of fout wil signaleren, kan dit via de app worden gemeld. Ga naar 'Over PARKOUR' en scroll verder naar “Fout (gedrag) gezien”. Via die weg komt de gebruiker terecht op de contactpagina van Opgroeipunt | Opgroeien.
Wat gebeurt er als ik een bericht rapporteer?
Wanneer je in een chat een bericht ontvangt dat je niet gepast vindt, kan je dit bericht rapporteren. Dit kan zowel in een 1-op-1 gesprek als in een groeps-chat. Als je dit bericht rapporteert (een tekstbericht, een bijlage zoals een foto of een spraakbericht) wordt dat bericht automatisch verborgen. In plaats van het bericht verschijnt dan de tekst “Deze inhoud is niet beschikbaar”.
Wanneer je een bericht rapporteert, kan je een reden opgeven (bvb haatspraak of pestgedrag). De beheerders van PARKOUR zullen je melding beoordelen en kunnen eventueel het bericht weer zichtbaar maken in de chat. Je wordt hiervan op de hoogte gehouden via mail of sms.
Wat is het verschil tussen PARKOUR en Alivia?
Wie hulp of ondersteuning nodig heeft van zorgverleners of welzijnswerkers, moet die hulp zelf richting kunnen geven en er voldoende informatie over hebben. Vanuit dat gemeenschappelijke principe ontwikkelt de Vlaamse overheid twee toepassingen voor een ander doelpubliek met andere noden: PARKOUR biedt jongeren tot 25 jaar toegang tot hun team van steunfiguren en ondersteuners, tot persoonlijke informatie en tot (online) hulpbronnen. Alivia biedt personen in complexe en meestal chronische zorgsituaties en de vaak grote groep van betrokken zorgverleners een overzicht van wie wat doet en de mogelijkheid om samen een zorgplan op te stellen. Beide toepassingen worden in 2024 voor het eerst uitgetest.
Doelgerichte zorg en ondersteuning in een team
Alivia en PARKOUR worden allebei toepassingen om mensen heel doelgericht te kunnen ondersteunen. De persoon die ondersteund wordt, zal zelf doelen kunnen formuleren. Die doelen worden gedeeld met het hele team van alle professionele en informele hulpverleners, zodat iedereen naar hetzelfde doel toe werkt en een overzicht heeft van wie welke rol speelt.
- In PARKOUR maken jongeren zelf doelen en acties aan, die ze kunnen delen met hun ‘team’. Dat team bestaat uit steunfiguren en ondersteuners die de jongere zelf aanduidt.
- In Alivia formuleert een persoon met een complexe zorgproblematiek diens “levensdoelen”: zaken die de persoon wil kunnen die hem vreugde en energie geven. Bijvoorbeeld op vakantie gaan, activiteiten met de kleinkinderen doen e.d. Deze doelen worden gedeeld met een team van zorgverleners. Voor de gebruikers van Alivia gaat het om zowel professionele zorgverleners zoals de huisarts, thuisverpleegkundige, maatschappelijk assistent als om de mantelzorgers. Samen met de persoon vertaalt het zorgteam de levensdoelen in doelstellingen voor de zorg en zorgtaken om zo een gedeelde zorgplanning op te maken.
Andere doelgroepen met andere noden
PARKOUR en Alivia richten zich dus tot andere doelgroepen, die andere noden hebben.
PARKOUR richt zich naar jongeren tot 25 jaar die nood hebben aan informatie over zichzelf, over de thema’s die hen bezig houden en snel contact willen kunnen opnemen met steunfiguren. Zo zal PARKOUR persoonlijke info over de jongere eenvoudig beschikbaar stellen, zoals informatie over hun eerste 1000 dagen of over hun Groeipakket. PARKOUR zal ook een link bieden naar mobiele applicaties die jongeren ondersteunen in specifieke situaties, zoals 1712, de Zelfmoordlijn 1813, online psychologische hulp …Met PARKOUR kunnen ze ook makkelijk ondersteuning vragen aan hulpverleners, online en offline. Hulpverleners kunnen snel met de jongeren in contact komen, bv. via chat of beeldbellen, en krijgen een duidelijk overzicht van alle jongeren die ze begeleiden.
Alivia richt zich naar personen die complexe of intensieve zorg krijgen van verschillende zorgverleners en welzijnswerkers. Denk aan een persoon die palliatief ondersteund wordt of iemand die thuis verzorgd wordt door thuisverpleging, kinesist, huisarts en andere. Die persoon en zijn naaste mantelzorger(s) hebben vooral nood aan een zorgplan dat overzicht biedt wie welke taken opneemt en met welk doel. Ook voor de zorgverleners zelf is dat overzicht een grote meerwaarde. Het biedt de kans om hun dienstverlening meer op elkaar af te stemmen en de samenwerking te versterken. Dankzij Alivia kunnen de persoon met een zorgnood en de leden van het zorgteam berichten met elkaar delen, bv. over de progressie van het zorgplan, de status van de persoon of openstaande vragen of onduidelijkheden.
Parallelle ontwikkeling en testfases
De verschillende doelgroepen en noden maken dat Alivia en PARKOUR als aparte toepassingen ontwikkeld worden. Niettemin is er veelvuldig overleg tussen beide ontwikkelteams om gemeenschappelijke componenten te kunnen gebruiken, bv. de mogelijkheid om te beeldbellen of chatten. Beide applicaties willen in 2024 klaar zijn om in een pilootfase uitgetest te worden door de eindgebruikers, waarna ze verder ontwikkeld worden.