Organisatiestructuur
Waarnemend administrateur-generaal Leo Van Loo leidt het agentschap samen met algemeen directeur Inge Kinnaer en algemeen directeur David Debrouwere.
Beleidsontwikkeling
De afdeling Beleidsontwikkeling:
- Bepaalt de strategie van Opgroeien.
- Neemt een actieve rol op in de beleidsontwikkelingen op lokaal, bovenlokaal, regionaal, Vlaams en federaal niveau.
- Levert input voor het Vlaams Regeerakkoord, de beleidsnota’s en het ondernemingsplan over onze beleidsthema’s rond kinderen, jongeren en gezinnen.
- Voert beleidsvoorbereidend werk uit en geeft advies aan de minister, de Vlaamse Regering en de beleidsorganen voor een beleid rond kinderen, jongeren en gezinnen.
- Werkt beleidsdossiers en concepten concreet uit waarbij de vertaling naar regelgeving, samenwerking juristen, onderzoek en data met elkaar verbonden worden.
Organisatiemanagement
De afdeling Organisatiemanagement ondersteunt de andere afdelingen van Opgroeien en bestaat uit volgende diensten:
- HR: personeelsbeleid en -beheer, people management, change, leren en kennisdeling
- IT en digitale transformatie
- Datamanagement
- Communicatie
- Contactcenter: Kind en Gezin-Lijn, JO-lijn, klachtendienst en backoffice kinderopvang
Bedrijfs- en kwaliteitsbeheer
De afdeling Bedrijfs- en kwaliteitsbeheer bestaat uit een aantal teams die voor het hele agentschap opdrachten opnemen die te maken hebben met organisatiebeheersing.
Het gaat over deze teams:
- Financieel management (budget)
- Boekhouding
- Facility
- Veiligheidsmanagement en infrastructuur gemeenschapsinstellingen
- Risico- en procesmanagement
- Informatiebeheer
- Data Protection Officer (rapporteert aan de administrateur-generaal)
- Datamanagement
Bovenlokale teams
De afdeling Bovenlokale teams is verantwoordelijk voor:
- Het opnemen van ondersteunende en responsabiliserende taken op bovenlokaal niveau voor de sector. Zowel op casus-, organisatie- en netwerkniveau.
- De organisatie, aansturing en inhoudelijke ondersteuning van de ondersteuningscentra jeugdzorg (OCJ) en sociale diensten jeugdrechtbank (SDJ). Zij komen tussen in situaties waarvan een overheidsinstantie het noodzakelijk acht, omdat de veiligheid van kinderen en jongeren niet kan worden gegarandeerd.
- De toegang tot de Niet-rechtstreeks toegankelijke jeugdhulp via de intersectorale toegangspoort. Hierbij gaat extra aandacht naar complexe trajecten:
- Het realiseren van zorgcontinuïteit.
- De doelgroep van jonge kinderen (-9 maanden tot 3 jaar) en jongvolwassenen.
- Op netwerkniveau nemen de ondersteuners van het Intersectoraal Regionaal Overleg Jeugdhulp (IROJ) een rol op in de verdere beleidsimplementatie, samen met de betrokken interne en externe actoren op bovenlokaal niveau.
Gemeenschapsinstellingen en Vlaams detentiecentrum
- De afdeling Gemeenschapsinstellingen biedt een gesloten aanbod voor jongeren die in het kader van het decreet jeugddelinquentierecht door de jeugdrechter een residentiële maatregel werden opgelegd. Daarnaast is er, duidelijk afgescheiden qua werking, een aanbod herstelgerichte time-out voor jongeren in een verontrustende opvoedingssituatie binnen een gerechtelijke maatregel.
- Het Vlaams detentiecentrum begeleidt jongeren/jongvolwassenen na uithandengeving door een jeugdrechter. Dat betekent dat de jongere niet langer onder de bepalingen van het jeugddelinquentierecht valt, maar de gewone strafrechtelijke procedure voor meerderjarige delictplegers doorloopt
Kinderopvang
- De beleidsontwikkeling uitwerken rond de kinderopvangvoorzieningen die Opgroeien erkent, vergunt en subsidieert voor de opvang van baby's en peuters en de opvang van schoolgaande kinderen.
- Zorgen voor de implementatie van gemaakte beleidskeuzes naar de kinderopvangsector en gebruikers.
- Informeren, vergunnen, subsidiëren, opvolgen en handhaven van individuele organisatoren kinderopvang.
Preventieve gezins- en jongerenondersteuning en lokale teams
De 57 lokale teams binnen Vlaanderen en Brussel voeren onderstaande opdrachten uit:
- Het uitvoeren van de geïntegreerde gezinstrajecten voor kinderen van 0 tot 3 jaar, (aanstaande) ouders en gezinnen.
- Het aanbieden van een psychopedagogisch, sociaal en medisch preventief programma voor ouders en kinderen van 0 tot 3 jaar.
- Het bieden van zorg op maat voor kinderen, ouders en gezinnen die meer ondersteuning nodig hebben. De lokale teams werken hiervoor interprofessioneel samen met lokale partners.
- Het informeren en ondersteunen van lokale partners en lokale besturen rond nieuwe beleidsontwikkelingen.
- Het deelnemen aan lokale samenwerkingsverbanden met als doel samen een geïntegreerde dienstverlening te realiseren voor gezinnen en jongeren.
De centrale teams voeren onderstaande opdrachten uit:
- Inhoudelijke vakexpertise opbouwen over medische, psychopedagogische en sociale thema's om deze ter beschikking te stellen van ouders, lokale teams, voorzieningen en partners. We vertrekken vanuit onze kernthema’s: gezondheid, ontwikkeling, opvoeding en ouderschap, voeding en veiligheid, detectie van kindermishandeling, het screenen van gehoor en zicht en vaccinaties. Bij dit alles is er bijzondere aandacht voor gezinnen met specifieke behoeften. Op termijn wordt dit uitgebreid naar jongerenondersteuning.
- Implementatie, erkenning en subsidiëring van voorzieningenbeleid: Huizen van het Kind, aanbodsvormen en projecten preventieve gezinsondersteuning (PGO), consultatiebureaus, consultatiebureau-artsen en evaluerend artsen.
Jeugdhulp
- Erkenning, subsidiëring, administratieve en inhoudelijke opvolging en aansturing van een breed spectrum van jeugdhulpvoorzieningen:
- Diensten voor crisishulp aan huis.
- Diensten die minderjarige delictplegers begeleiden.
- Diensten voor pleegzorg.
- Voorzieningen die minderjarigen en/of gezinnen mobiel of residentieel begeleiden.
- ...
- Naast de staf waarin de inhoudelijke en administratieve coördinatie zit, bestaat de afdeling uit een team erkenning en beleidsimplementatie, een team subsidiëring en een backoffice voor administratieve taken.
Adoptie
De opdrachten van het Vlaams Centrum voor Adoptie zijn:
- De opvolging van de adoptieprocedure van alle kandidaat-adoptieouders.
- Het beoordelen van de toewijzing van een specifiek kind aan bepaalde kandidaat-adoptieouders goedkeuren.
- Het geven van advies over de erkenning van betrokken diensten.
- Het uitwerken van een overkoepelende visie over nazorg, samen met alle diensten en projecten die een rol spelen in de nazorg van geadopteerden.
- Samenwerking met buitenlandse overheden bewerkstelligen en adoptiediensten begeleiden bij de opzet van samenwerkingen in het buitenland.
- Het subsidiëren van erkende diensten.
Groeipakket
De afdeling Groeipakket staat in voor deze drie opdrachten:
- Regie van de toelagen voor het Groeipakket:
- De beleidsontwikkeling, bijsturing en handhaving van het Groeipakket.
- De ontwikkeling en het beheer van een Vlaams platform voor elektronische gegevensuitwisseling, dat als basis dient voor de berekening en monitoring van de toeslagen.
- Organiseren zorgtoeslagevaluatie voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte. We streven naar procedures die voeling hebben met de maatschappelijke realiteit en de situatie waarin de ouders en kinderen zich bevinden. We bouwen deze dienstverlening aan gezinnen zo uit dat de procedures gebruiksvriendelijker, efficiënter en eenvoudiger worden.
- Organiseren van de geschillencommissie. De burger kan kosteloos en laagdrempelig een beroep instellen tegen een beslissing van een uitbetalingsactor. Het secretariaat van de geschillencommissie is onderdeel van de afdeling en bereidt de dossiers voor volgens het bestaande beleids- en juridisch kader Groeipakket.
Raadgevend comité
Sinds 1 september 2019 zijn de raadgevende comités bij het agentschap Kind en Gezin en het Vlaams Centrum voor Adoptie en het intersectorale raadgevend comité bij het agentschap Jongerenwelzijn hervormd tot één raadgevend comité. Daarbij zijn twee kamers opgericht: een kamer kinderopvang en preventieve gezinsondersteuning en een kamer adoptie.
Het raadgevend comité verleent adviezen, met het oog op de realisatie van een intersectoraal en geïntegreerd jeugd- en gezinsbeleid. De kamers werken binnen de bevoegdheid van het raadgevend comité om specifieke sectorale adviezen aan te leveren.
De leden en plaatsvervangende leden bij het Raadgevend Comité Opgroeien Regie worden voor een periode van 4 jaar benoemd door de Vlaamse regering. Je kan de samenstelling nakijken op deze website:
Raadgevend comité
Bestaat uit 30 leden:
- Acht vertegenwoordigers van de gebruikers van de ondersteuning en dienstverlening die wordt georganiseerd door het agentschap en door de departementen en agentschappen die betrokken zijn bij de integrale jeugdhulp;
- Acht vertegenwoordigers van de voorzieningen die actief zijn op het terrein van het agentschap en van de departementen en agentschappen die betrokken zijn bij de integrale jeugdhulp;
- Drie vertegenwoordigers van de werknemers van de voorzieningen, vermeld in punt 2°;
- Drie vertegenwoordigers van de werkgevers van de voorzieningen, vermeld in punt 2°;
- Twee afgevaardigden namens de jeugdmagistratuur;
- Zes onafhankelijke deskundigen.
Kamer kinderopvang en preventieve gezinsondersteuning
Bestaat uit 20 leden:
- Twee vertegenwoordigers van de gebruikers van de ondersteuning en dienstverlening die het agentschap organiseert op het terrein van kinderopvang of preventieve gezinsondersteuning;
- Zes vertegenwoordigers van de voorzieningen die actief zijn op het terrein van kinderopvang of preventieve gezinsondersteuning;
- Drie vertegenwoordigers van de werknemers van de voorzieningen;
- Drie vertegenwoordigers van de werkgevers van de voorzieningen;
- Zes onafhankelijke deskundigen.
Kamer adoptie
Bestaat uit 12 leden:
- Drie vertegenwoordigers van de adoptieouders en geadopteerden;
- Drie vertegenwoordigers van de voorzieningen die werkzaam zijn op het taakgebied van het Vlaams Centrum voor Adoptie;
- Drie vertegenwoordigers van de werknemers van de voorzieningen;
- Drie onafhankelijke deskundigen.
Adviezen 2024
-
Advies 2024/01: ontwerp bvr wijziging verschillende besluiten kinderopvangDownloadDownload
-
Advies 2024/02: voorontwerp wijzigingsdecreet verschijningsplicht ouders in het kader van het jeugddelinquentierecht.DownloadDownload
-
Advies 2024/03: curriculumdossier zevende jaar kinderbegeleiderDownloadDownload
-
Advies 2024/04: aanbevelingen toekomstige uitbreidingen kinderopvang baby's en peutersDownloadDownload
Adviezen 2023
-
Advies 2023/19: Ontwerp wijziging MB voorbehoud subsidiesDownloadDownload
-
Advies 2023/18: ontwerp besluit subsidie ondersteuningsnetwerk uitvoering SeptemberverklaringDownloadDownload
-
Advies 2023/17: ontwerp wijzigingsbesluit artikel 64 vergunningsbesluit 22.11 en artikel 15 subsidiebesluit 22.11DownloadDownload
-
Advies 2023/16: ontwerp wijzigingsbesluit vergunningsbesluit 22.11 en subsidiebesluit 22.11 (uitvoering Septemberverklaring)DownloadDownload
-
Advies 2023/15: ontwerp wijzigingsbesluit buitenschoolse opvang en activiteitenDownloadDownload
-
Advies 2023/14: programmadecreet voorrangsregelsDownloadDownload
-
Advies 2023/13: Ontwerp wijziging BVR voorzieningen jeugdhulp (CKG)DownloadDownload
-
Advies 2023/12: Wijziging decreet interlandelijke adoptie, binnenlandse adoptie en pleegzorgDownloadDownload
-
Advies 2023/11: Vlaams actieplan jeugddelinquentieDownloadDownload
-
Advies 2023/10: ontwerp MB tot wijziging MB uitvoering VergunningenDownloadDownload
-
Advies 2023/09: ontwerp BVR Gezinsopvang Trap 2DownloadDownload
-
Advies 2023/08: ontwerpdecreet jeugddelinquentieDownloadDownload
-
Advies 2023/07: MB StarterstrajectDownloadDownload
-
Advies 2023/06: Ontwerpdecreet over onderwijsinternatenDownloadDownload
-
Advies 2023/05: onthaalouders in werknemersstatuutDownloadDownload
-
Advies 2023/04: advies decreet rechtspositie minderjarige in de jeugdhulpDownloadDownload
-
Advies 2023/03: advies schooltoelage niet-begeleide minderjarige vreemdelingenDownloadDownload
-
Advies 2023/02: advies geblokkeerde ontwikkelingstrajectenDownloadDownload
-
Advies 2023/01: advies gezinshuizen Via6DownloadDownload
Adviezen 2022
-
Advies 2022/11: advies actieve openbaarheid vanuit Opgroeien over opvolging voorzieningen.DownloadDownload
-
Advies 2022/10 RC advies leersteundecreetDownloadDownload
-
Advies 2022/09: Kamer KO advies wijziging decreet KO en vergunningsbesluitDownloadDownload
-
Advies 2022/08: advies conceptnota september 2022 Vroeg en NabijDownloadDownload
-
Advies 2022/07: advies Toekomst kinderopvang in een geïntegreerd gezins-en jeugdhulpbeleidDownloadDownload
-
Advies 2022/06: advies Ontwerpconceptnota Vroeg en NabijDownloadDownload
-
Advies 2022/05: advies Het statuut van het kind in het adoptiegezin voor de uitspraak van het adoptievonnisDownloadDownload
-
Advies 2022/04: advies handhaving kinderopvangDownloadDownload
-
Advies 2022/03: advies BOB als ondersteuningstoeslagDownloadDownload
-
Advies 2022/02: advies wijziging oprichtingsdecretenDownloadDownload
-
Advies 2022/01: advies wijziging vergunningsbesluitDownloadDownload
Adviezen 2021
-
Advies 2021/20: reconversie in de jeugdhulpDownloadDownload
-
Advies 2021/19: ontwerp BVR en decreet gesloten oriëntatie en gesloten begeleidingDownloadDownload
-
Advies 2021/18: kamer Adoptie - Meerouderschap als nieuw gemeenschappelijk kaderDownloadDownload
-
Advies 2021/16: eindrapport expertenpanel interlandelijke adoptieDownloadDownload
-
Advies 2021/15: pedagogische coaches: structureelDownloadDownload
-
Advies 2021/14: visie toekomst kinderopvangDownloadDownload
-
Advies 2021/13: wachttijden zorgtoeslagDownloadDownload
-
Advies 2021/12: ontwerp BVR PGO BrusselDownloadDownload
-
Advies 2021/11: ontwerp BVR informeren slachtofferDownloadDownload
-
Advies 2021/10: ontwerp BVR CIG en kleine wooneenhedenDownloadDownload
-
Advies 2021/09: pedagogische coachesDownloadDownload
-
Advies 2021/08: BVR onthaalouders sui generis naar het werknemersstatuutDownloadDownload
-
Advies 2021/07: bescherming ongeboren kindDownloadDownload
-
Advies 2021/06: voorontwerp wijzigingsdecreet BOADownloadDownload
-
Advies 2021/05: aanpak coronaDownloadDownload
-
Advies 2021/04: overgangsbesluit en wijziging subsidie en label BOADownloadDownload
-
Advies 2021/03: BVR geïntegreerde trajectenDownloadDownload
-
Advies 2021/02: BVR lokaal beleid BOADownloadDownload
-
Advies 2021/01: prijsbepaling DNA-onderzoek afstammingscentrumDownloadDownload
Adviezen 2020
-
Advies 2020/10: VIA5-besparingen GES +DownloadDownload
-
Advies 2020/09: BVR wijziging procedurebesluit KODownloadDownload
-
Advies 2020/08: Huizen van het Kind en OverkophuizenDownloadDownload
-
Advies 2020/07: BVR BKO kwaliteitslabelDownloadDownload
-
Advies 2020/06: BVR BKO-regeling overgangsbepalingenDownloadDownload
-
Advies 2020/05: adviesrol lokale besturenDownloadDownload
-
Advies 2020/04: groeipad subsidies groepsopvang met inkomenstariefDownloadDownload
-
Advies 2020/03: cliëntenorganisaties en cliëntenforumDownloadDownload
-
Advies 2020/02: videoconferentieDownloadDownload
-
Advies 2020/01: vergunning en subsidiebesluit KODownloadDownload
Adviezen 2019
Regelgeving
Vanaf 18 april 2019 vormen Kind en Gezin en Jongerenwelzijn samen het eengemaakte agentschap Opgroeien. Opgroeien wordt aangestuurd door één leidend ambtenaar en één managementteam. Juridisch bestaat het nieuwe agentschap uit twee agentschappen: Opgroeien (voorheen het agentschap Jongerenwelzijn, een intern verzelfstandigd agentschap (IVA) zonder rechtspersoonlijkheid) en Opgroeien regie (voorheen Kind en Gezin, een IVA met rechtspersoonlijkheid). De facto zullen deze agentschappen als één agentschap optreden. Het agentschap heeft ook een nieuwe missie: het realiseren van het recht op kansrijk opgroeien.
Oprichting en werking
Agentschap Opgroeien regie (voorheen Kind en Gezin)
Door het decreet van 1 maart 2019 tot ontbinding van het Fonds Jongerenwelzijn en tot wijziging van het decreet van 30 april 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Kind en Gezin en het decreet van 12 juli 2013 betreffende de integrale jeugdhulp wordt de benaming van het agentschap aangepast. Kind en Gezin wordt ‘Opgroeien regie’. Het agentschap krijgt een aantal andere opdrachten, maar blijft als rechtspersoon verder functioneren met behoud van hetzelfde ondernemingsnummer.
- Decreet tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid [Opgroeien regie].
- Decreet tot ontbinding van het Fonds Jongerenwelzijn en tot wijziging van het decreet van 30 april 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Kind en Gezin en het decreet van 12 juli 2013 betreffende de integrale jeugdhulp.
Agentschap Opgroeien (voorheen agentschap Jongerenwelzijn)
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 november 2018 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 oktober 2008 tot uitvoering van het decreet van 7 maart 2008 inzake bijzondere jeugdbijstand en het kaderdecreet bestuurlijk beleid van 18 juli 2003 wijzigt de benaming van het agentschap van Jongerenwelzijn in Opgroeien en wijzigt eveneens een aantal opdrachten. De administrateur-generaal van het agentschap Opgroeien regie (voorheen Kind en Gezin) wordt aangesteld als het hoofd van dit agentschap.
- Besluit van de Vlaamse Regering tot [oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap zonder rechtspersoonlijkheid Opgroeien (verv. BVR 30 november 2018, art. 1)].
- Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 oktober 2008 tot uitvoering van het decreet van 7 maart 2008 inzake bijzondere jeugdbijstand en het kaderdecreet bestuurlijk beleid van 18 juli 2003.
Vlaamse Raad voor Welzijn, Volksgezondheid en Gezin
Vlaamse adviescommissie voor voorzieningen van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin
- Decreet van 7 december 2007 [houdende de oprichting van [...] een Adviescommissie voor Voorzieningen van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin en (Kandidaat-)pleegzorgers].
- Besluit van de Vlaamse Regering van 12 juli 2013 over de Adviescommissie voor Voorzieningen van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin en (Kandidaat-)pleegzorgers.