Met FamilieLink willen we enerzijds hulpverleners een methodiek aanleveren om over de gehechtheidsrelatie tussen ouder en kind te spreken. Anderzijds willen we ook ouders, of andere zorgfiguren helpen om inzicht te krijgen in patronen in de interactie die kunnen zorgen voor een vertrouwensbreuk tussen ouder en kind. Als de ouder, samen met de hulpverlener, hier inzicht in verworven heeft, kan er gewerkt worden aan hoe je deze patronen kan doorbreken waarbij je inzet op het bevorderen en/of versterken van de gehechtheidsrelatie tussen ouder en kind.
FamilieLink werd ontwikkeld door het Learn2Trust lab (KU Leuven) en de Expertisecel Psychologie, Technologie & Samenleving (Thomas More).
FamilieLink is gericht op eerstelijnshulpverleners die met gezinnen werken (met kinderen van 0 - 18 jaar) waar beginnende moeilijkheden in de relatie tussen ouder en kind waarneembaar zijn.
FamilieLink is een blended tool, d.w.z. dat de aanmelding via een hulpverlener gebeurt die de ouder toegang geeft tot FamilieLink. Nadien gaat de ouder thuis zelfstandig aan de slag maar wordt hij/zij gesteund en opgevolgd door de betrokken hulpverlener in kwestie doorheen het traject. Tijdens het doorlopen van de tool zijn er een 4-tal gesprekken met de hulpverlener waar er dieper kan ingegaan worden op bijv. de onzekere cyclus.
Eerstelijnsactoren zoals Kind & Gezin, Huizen van het Kind, ... Ook andere organisaties die met gezinnen werken kunnen FamilieLink gebruiken als methodiek om over het thema 'gehechtheid' te spreken.
FamilieLink is een kortdurende interventie waarbij ouders op een andere manier contact leren maken met hun kind. Ze leren op een andere manier naar het gedrag van het kind kijken en hier ook op een andere manier op reageren. Dit vormt de basis voor een duurzame relatie tussen ouder en kind. Op die manier vormen ouder en kind één team wat hen helpt om met de moeilijkheden om te gaan dat het leven soms in petto heeft.
Blended hulpverlening lijkt voor veel hulpverleners nog geen gangbare praktijk. Er heersen verschillende ideeën zoals dat het meer tijdsinvestering vraagt, twijfels over de capaciteiten van de cliënt om er thuis zelfstandig mee aan de slag te gaan, ...