Als CKG streven we naar een toekomst waarbij elk kind maximale ontwikkelingskansen krijgt in een veilige en stabiele leefomgeving. De wachtlijsten binnen jeugdhulpverlening zijn veel te lang. Gezinnen met jonge kinderen in nood moeten soms tot twee jaar wachten op de nodige hulp. We willen de wachttijden terugdringen en zo verdere escalatie van vele opvoedingsproblemen voorkomen. We geloven dat blended oudertrainingen in groep een enorme stap voorwaarts zouden zijn.
Het hoofddoel van de blended oudertraining in groep is de ouderlijke competentie herbevestigen en versterken. Ouders van nu gaan op zoek naar andere manieren van opvoeding om een antwoord te bieden aan de veranderende maatschappij. Door oudertrainingen in groep aan te bieden willen we ouders versterken in die zoektocht. We geven informatie en trainen opvoedingsvaardigheden.
Vooral het groepsgebeuren is belangrijk. Ouders krijgen in groep meer erkenning voor de struggles die zij ervaren in de opvoeding van hun kinderen. Meer en meer gezinnen leven vandaag geïsoleerd. ‘It takes a village to raise a child’ gaat in de meeste gezinnen niet op. Gezinnen ploeteren eenzaam verder en ervaren meer en meer stress bij het opvoeden van hun kinderen. In een oudertraining in groep luisteren ouders naar elkaars verhalen en ervaringen. Op die manier vinden zij erkenning en steun bij elkaar en worden zij versterkt in hun ouderlijke competentie.
De app Opla is complementair met de oudertraining die we bieden binnen CKG De Schommel. Het heeft als voordeel dat ouders bij aanmelding van de training onmiddellijk ondersteuning krijgen. Ook tussen de groepssessies door kunnen gezinnen via online zelfhulp worden aangezet tot positieve acties. Ouders gaan op eigen tempo en in eigen tijd aan de slag met de app. Ouders moeten ook niet wachten tot een volgende groepssessie om vragen te stellen of extra informatie te krijgen. De app biedt ook enkele extra mogelijkheden zoals een dagboek om gedrag of gevoelens bij te houden en een stoefboek waarbij ze de krachten van elk gezinslid kunnen bundelen.
Door oudertrainingen aan te bieden bevorderen we het welzijn en de ontwikkeling van de kinderen in die gezinnen waarin de opvoeding dreigt vast te lopen.
CKG De Schommel heeft meerdere oudertrainingen uitgewerkt over verschillende thema’s. We gaan in deze sessie uitgebreider in op één van de oudertrainingen, namelijk ‘Omgaan met ‘moeilijk’ gedrag’. Voor deze oudertraining kunnen gezinnen aanmelden die een kind hebben tussen 1,5 en 12 jaar oud. Ouders hebben een vraag over hun pedagogische vaardigheden. Wij bieden een programma aan dat de kennis en opvoedingsvaardigheden bij ouders versterkt, zodat opvoedingsproblemen in de toekomst vermeden kunnen worden en kinderen alle kansen krijgen om zo optimaal mogelijk te groeien en zich te ontwikkelen.
Ouders die zich aanmelden willen grotendeels stilstaan bij het ‘waarom’ van bepaald gedrag. Ze willen een huil- of driftbui bij hun kind beter begrijpen. De ouders willen concrete handvaten om hun kind te ondersteunen. Ze zijn op zoek naar een afgestemde manier om hun kind bij ‘moeilijk’ gedrag ondersteuning te bieden en daarbij zelf ook rustig te blijven.
In de oudertraining verwelkomen wij zowel mannen als vrouwen met verscheidene sociaal-economische of etnische achtergrond. Een minimale kennis van het Nederlands is nodig om de informatie in de oudertraining te begrijpen, maar dat is geen reden tot uitsluiting. Elk jaar organiseren we enkele oudergroepen specifiek voor anderstaligen. Zo kan het tempo van de groep gevolgd worden.
De oudertraining ‘omgaan met ‘moeilijk’ gedrag’ omvat vijf groepssessies en één online individueel gesprek. Het gezin en de relatie tussen de ouder(s) en het kind staan hierbij centraal.
Sessie 1: In verbinding met elkaar & driftbuien en huilen begrijpen
Sessie 2: Aandacht voor jezelf & van waar komt ‘moeilijk’ gedrag?
Sessie 3: Verbinding maken en emotieregulatie & onder de ijsberg duiken
Sessie 4: Verbindend spelen & liefdevolle grenzen
Sessie 5: De leertrap & Q&A
Sessie 6: Individueel gesprek
Per oudertraining kunnen er 5 tot 10 gezinnen deelnemen. Het traject duurt 6 weken waarvan er 5 groepsbijeenkomsten zijn en 1 individueel gesprek. Voor de groepsbijeenkomsten komen we 1 keer per week samen voor een sessie van 2 uur.
We gaan samen aan de slag om opvoedingsvaardigheden te trainen. Er is in deze oudertraining ook voldoende ruimte voor ouders om ervaringen uit te wisselen en elkaar te inspireren.
De training wordt blended aangeboden in combinatie met de app Opla waardoor gezinnen ook tussen de groepssessies aan de slag gaan met verschillende opvoedingsthema’s. Gezinnen die deelnemen aan de oudertraining krijgen een account en kunnen de app zowel op hun smartphone, tablet als op hun computer openen. In de app vinden ouders de theorie nog eens terug en kunnen ze tussen de sessies verder aan de slag met creatieve oefeningen. Voor elke sessie wordt er in Opla een opdracht klaargezet: een kort artikel lezen, een video bekijken of een denkoefening doen. Tijdens de groepssessie laten we ouders ook oefeningen maken op hun eigen Opla-account. Na elke sessie wordt er in de app een samenvatting gezet. Dat zijn vaak korte video’s met de belangrijkste informatie of enkele korte artikels. Indien partners niet aanwezig kunnen zijn bij de groepssessies worden zij op deze manier betrokken. Via de zoekfunctie kunnen ouders zelf op zoek naar extra thema’s die hen interesseren (slapen, eten, zindelijkheid, driftbuien…). De deelnemers kunnen de inhoud van Opla tenslotte ook tonen aan familieleden of vrienden. We stimuleren dit om ervoor te zorgen dat ouders gaan spreken met hun netwerk over verschillende opvoedingsthema’s.
Wij kunnen een gratis, kwalitatief aanbod bieden dat openstaat voor alle ouders. Een goede samenwerking tussen partners in de buurt die ook werken rond opgroeien en opvoeden is van groot belang bij een optimale ontwikkeling van kinderen. De oudertraining organiseren we daarom in samenwerking met een Huis van het Kind in de regio. Naast een Huis van het Kind werken we soms ook samen met een school, een kinderopvang of een andere organisatie die werkt met kinderen of ouders. Door deze eerste kennismaking is de drempel richting een Huis van het Kind bij eventuele toekomstige opvoedingsvragen al verlaagd.
De app Opla is ontwikkeld mede dankzij de steun van PIO (Programma Innovatieve Overheidsopdrachten) en het Venture Philanthropy Fonds van de Koning Boudewijnstichting. Opla is bovendien ook ontwikkeld in co-creatie met ouders en gezinsbegeleiders.
Ouders ontmoeten andere ouders en krijgen door het groepsgebeuren emotionele ondersteuning. Er wordt een veilige ruimte gecreëerd door de begeleider waardoor ouders ervaringen in groep kunnen uitwisselen. Ouders krijgen wekelijks wetenschappelijk onderbouwde informatie over de ontwikkeling van een kind. Ze krijgen kaders aangereikt waardoor ze een beter zicht krijgen op hun eigen pedagogisch denken en handelen en het effect daarvan op zichzelf en hun kind. Ze voelen zich versterkt in hun ouderlijke vaardigheden doordat ze opvoedingsvaardigheden in groep inoefenen.
Momenteel zien we vaak een escalatie van zorgvragen en complexiteit van een thuissituatie omdat gezinnen soms langer dan een jaar op een wachtlijst staan zonder enige vorm van ondersteuning. Door ouders tijdig te ondersteunen voorkomen we verdere escalatie van problemen in een gezin. De oudertraining is een laagdrempelig initiatief. We willen ouders al heel vroeg wegwijs maken in het hulpverleningslandschap en hun netwerk versterken. Wij zijn ervan overtuigd dat we door in te zetten op vroegtijdige hulp, gezinnen kunnen versterken en complexe problematieken kunnen vermijden.
Daarnaast is er in de jeugdhulp een lange wachtlijst voor individuele begeleiding van gezinnen. Door oudertrainingen in groep aan te bieden kunnen we opschalen en in beperkte tijd (en met beperkte middelen) meer gezinnen ondersteunen.
De volledige uitwerking van de sessies (welke informatieoverdracht er moet gebeuren, welke opvoedingsvaardigheden getraind moeten worden…) zijn uitgewerkt in een draaiboek. Jaarlijks biedt CKG De Schommel een train de trainer aan voor geïnteresseerde organisaties.
Het groepsgebeuren kan voor sommige deelnemers een drempel zijn. We gaan actief inzetten om een veilige omgeving te creëren waar deelnemers vrijuit kunnen spreken. Toch merken we dat sommigen het lastig vinden om in interactie te gaan in grote groep. Het individueel gesprek dat ingewerkt is in het programma biedt voor deze deelnemers een moment om toch enkele vragen te kunnen stellen.
Hiernaast is ook het gebruik van Opla voor enkelingen nog moeilijk. Het digitale is niet meer weg te denken in onze maatschappij maar niet iedereen is even digitaal vaardig. Ook voor sommige laaggeletterden en anderstaligen is het gebruik van de app soms nog een drempel. We werken hard aan de gebruiksvriendelijkheid van de app om Opla toegankelijk voor iedereen te maken.