Er bestaan tal van kansen en vormen om ouders en jongeren te ondersteunen met allerlei vragen en behoeften die zij hebben:
- één-op-één communicatie: door informatie te zoeken op een professionele website of via e-mail of (video)chat een vraag stellen aan een professional.
- één-tot-veel communicatie via (besloten) discussiefora of platformen waarbij andere ouders of jongeren ook deelnemen, soms gemodereerd door een ervaren ouder of jongere of door een professional.
- Organisaties kunnen een variëteit bieden van begeleide, zelfgeleide en niet-geleide, online en face-to-face ondersteuning, evenals combinaties van deze soorten ondersteuning (blended ondersteuning).
Het terrein van de elektronische ondersteuning is nog volop in ontwikkeling en de professionele ondersteuning via deze kanalen wordt met veel verschillende definities en termen vanuit verschillende domeinen en disciplines beschreven, zoals:
e-gezondheid, online counseling, cybertherapie, e-hulp, digihulp, e-health, internetondersteuning, digizorg, telezorg, e-therapie, webcoaching, emailtherapie, online therapie...
Online ondersteuning biedt vele mogelijkheden, maar brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee. Het vraagt investeringen in kennis en deskundigheid, communicatiemiddelen, personeel, methodieken, vorming en 'ondersteuning on the job'. Er is nood aan expertisedeling (goede informatie, know-how, inspirerende praktijken) en aan ondersteuning bij het uitbouwen van een kwaliteitsvol online aanbod.
Daarnaast moeten organisaties zich ook bewust zijn van de spelregels voor het opslaan en uitwisselen van (persoons)gegevens. Omgaan met ICT-toepassingen vraagt voorzichtigheid in informatiedeling, intern en extern gebruik van gegevens en veilig opbergen van gegevens.