De initiatieven treden daarbij uitdrukkelijk in interactie met gezinnen, en trachten ook met scholen een samenwerking uit te bouwen. Vanuit de wederkerige relatie tussen de organisatie en het gezin kunnen bovendien waardevolle hefbomen worden gevonden om het partnerschap tussen het gezin en de school te versterken, en omgekeerd.
Over het algemeen wordt een belangrijke meerwaarde gevonden in het samenspel tussen alle betrokken partijen, zowel om elkaars perspectieven (bv. op leren, op onderwijs, op ondersteuning,…) beter te leren begrijpen als om gezamenlijke doelen m.b.t. de ontplooiingsmogelijkheden van kinderen op een duurzame en betekenisvolle manier te bereiken. De concrete inhoud en intensiteit van deze samenwerkingsverbanden blijken in de realiteit echter te verschillen. Tegelijk mogen deze processen niet losgekoppeld worden van een blijvende aandacht voor structurele randvoorwaarden, ongelijkheden, (uitsluitings)-mechanismen én kansen in de ruimere samenleving en lokale context.
In wat volgt, wordt vanuit het oogpunt van de betrokken organisaties beschreven hoe vandaag samengewerkt wordt met gezinnen, scholen, de eigen medewerkers en lokale partners.