De doelgroep van De Katrol bestaat uit kwetsbare, kansarme gezinnen met schoolgaande kinderen in het basisonderwijs (kleuter en lager). Kwetsbare ouders kunnen zich aanmelden vanaf de zwangerschap. Alle aanwezige kinderen binnen het gezin en de ouders worden bij de ondersteuning betrokken.
Een gezin wordt aangemeld bij de Katrol via diverse kanalen (onderwijs, brugfiguren, sociale organisaties en ouders zelf). Indien het gezin na kennismaking beslist om een beroep te doen op De Katrol, krijgt het een vrijwilliger en een ankerfiguur toegewezen. Die vrijwilliger is een student (uit een lerarenopleiding, de opleiding sociaal werk, orthopedagogie, logopedie, gezinswetenschappen…) en hij/zij kreeg een vorming om in De Katrol mee te werken en wordt opgevolgd en gecoacht. De ankerfiguur is de coach van de vrijwilliger en de vertrouwenspersoon van het gezin.
De coaching van de studenten bestaat uit een terugkeermoment, waarbij zij met een multidisciplinaire groep studenten gezamenlijk casussen bespreken, en uit een vorming over het methodisch kader van de organisatie. Ze worden ook ondergedompeld in de lokale sociale kaart om ouders gemakkelijker door te verwijzen bij bepaalde hulpvragen en hebben individuele gesprekken met de ankerfiguur om de hulpvragen van de gezinnen te bespreken en het professionaliseringsproces van de student te evalueren.
Tweemaal per week krijgt het gezin de student van De Katrol over de vloer en alle kinderen kunnen ondersteuning krijgen. Een begeleiding is gratis en duurt minimaal drie maanden en kan opstarten in oktober of februari. Behalve over school kunnen gezinnen ook vragen stellen over opvoeding, vrije tijd, wonen en andere domeinen. Minimaal 1 ouder dient steeds aanwezig te zijn gedurende de bezoeken van de student.
Na elke ondersteuningsperiode volgt een “evaluatiegesprek” door de ankerfiguur met het gezin. Indien nodig kan in een volgend semester een nieuwe student starten.
De Katrol ontstond in Oostende en werd een vzw in 2004. Mieke Verhulst en Jean-Pierre Markey ontwikkelde deze ondersteuning nadat kwetsbare ouders hulpvragen stelden op de wereldverzetsdag tegen armoede in 2002. De ouders maakten duidelijk dat zij wilden dat hun kinderen het beter zouden stellen dan zijzelf en dat een diploma daarbij zou kunnen helpen. Zij gaven aan dat er teveel gepraat werd over hen in plaats van met hen.
Ondertussen werd vzw De Katrol Oostende erkend als expertisecentrum en zijn er heel wat katrolafdelingen werkzaam in verschillende steden en gemeenten.
De commissie acht de inhoud van deze praktijkbeschrijving waardevol als good practice. Er is duidelijk oog voor bewaking van kwaliteit. De doelgroep van De Katrol bestaat uit kwetsbare, kansarme gezinnen met schoolgaande kinderen in het basisonderwijs (kleuter en lager). De organisatie vertrekt vanuit een empowerment-gedachtengoed: ouders versterken, toerusten, zelfredzaam maken. De spilfiguur bij De Katrol is de ankerfiguur. De ankerfiguur is de vertrouwensfiguur van het gezin en de stagebegeleider/coach van de student. Het methodisch kader stoelt op een eclectisch-integratieve visie, maar baseert zich in hoofdzaak op de presentietheorie van Andries Baart. Het onderzoek kijkt vooral naar korte-termijngevolgen. Veel studies zijn kwalitatief van opzet en missen de methodologie om echt van effecten te kunnen spreken.
In Vlaanderen en Brussel bestaat er een grote diversiteit aan initiatieven die samenwerken met scholen en gezinnen ondersteunen bij huiswerk en studies om zo kinderen en jongeren maximale onderwijskansen te bieden. Wil je hierover meer weten, neem dan een kijkje op de themapagina Huiswerk- en studieondersteuning.
Wil je zelf huiswerkbegeleiding opstarten, en weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Raadpleeg dan hier het draaiboek.