STOP4-7 is bedoeld voor kinderen van 4 t.e.m. 7 jaar oud die ernstige gedragsproblemen vertonen. Daarnaast richten onderdelen van de interventie zich expliciet op de ouders van de betreffende kinderen en op de leerkrachten.
De interventie beoogt gedragsproblemen bij kinderen effectief aan te pakken om daarmee te voorkómen dat de kinderen met hun gedrag verder ontsporen en daarmee zichzelf en de maatschappelijke omgeving veel last bezorgen. Dit wordt bereikt middels het aanleren en versterken van prosociaal gedrag enerzijds en door het versterken van opvoedingsvaardigheden van ouders en leerkrachten anderzijds.
De STOP4-7 methodiek omvat drie fasen:
De trainingsfase is de kern van de interventie en bestaat uit drie groepstrainingen:
De training zelf duurt slechts tien weken. De verdere opvolging bedraagt zes maanden als ouders of school hier vraag naar hebben. Dit is kort. Het is echter niet de bedoeling om alle problemen op te lossen, wel te bereiken dat ouders en leerkrachten het gevoel hebben weer zelf verder te kunnen, eventueel met een lichte ondersteuning.
Het programma is in Vlaanderen ontwikkeld (gestart als project binnen de Bijzondere Jeugdzorg) door Dr. Wim De Mey op basis van inzichten uit wetenschappelijk onderzoek naar de ontwikkeling van gedragsproblemen (antisociaal gedrag) en onderzoek naar effectieve interventies. Het STOP4-7 programma schrijft zich op die manier in de beweging naar meer evidence-based practice (EBP) in. Sinds 2007 wordt de STOP4-7 interventie gesubsidieerd via Kind&Gezin en bijna uitsluitend aangeboden via verschillende Centra voor Kinderzorg en Gezinsondersteuning. STOP4-7 loopt ook al meerdere jaren in Nederland.
De praktijk STOP 4-7 die als doel heeft gedragsproblemen bij kinderen te verminderen, is duidelijk en helder beschreven. De probleemstelling wordt gedocumenteerd met wetenschappelijke bronnen. De doelgroep is duidelijk. Er zijn ook heldere contra-indicaties geformuleerd. De praktijk getuigt van een sterke onderbouwde visie. Uniek aan deze praktijk is de samenwerking met de school. STOP 4-7 is ook empirisch onderzocht. Tenslotte waardeert de commissie de aandacht voor overdraagbaarheid en kwaliteit. Er is ondermeer een opleiding voorzien voor wie het aanbod wenst uit te voeren.
Graag een helder beeld van onder meer de behoeftenonderzoeken, de inhoud, functies en aanbodsvormen van opvoedings- en gezinsondersteuning in het algemeen? Neem een kijkje op onze themapagina Opvoedings- en Gezinsondersteuning.
Magazine met informatie en opinies over beleid, onderzoek en praktijk over opvoedingsondersteuning. Een voorstelling van 48 inspirerende praktijken uit het werkveld.
In deze gratis 6-delige reeks krijgen ouders concrete handvaten om liefdevol met uitdagende thema’s in de opvoeding van hun kinderen om te gaan. Het gaat om 'blended' trainingen aangezien het een combinatie is tussen informeren, oefenen van vaardigheden in groep en thuis aan de slag gaan met de app Opla.