Het programma Instapje maakt deel uit van een reeks programma’s (de Stapprogramma’s) die gericht zijn op de bevordering van de onderwijskansen van kinderen uit kortopgeleide en/of allochtone gezinnen (Ince, 2007; www.stapprogramma.nl, 2010). Elk van deze programma’s is bedoeld voor kinderen van een ander leeftijdsbereik
Het hoofddoel van de drie instapje modellen is hetzelfde, namelijk onderwijskansen van kinderen in maatschappelijk kwetsbare situaties verbeteren.
Subdoelen:
Homebased programma : Instapje1-2 vindt grotendeels thuis bij de gezinnen plaats. Contactmedewerkers (uit dezelfde etnische groep) gaan wekelijks op huisbezoek waarbij ze in de taal van de ouders verschillende vormen van ‘leren’ gebruiken: participerend leren, modelleren en informatieoverdracht. Er wordt gebruik gemaakt van een gestructureerde handleiding.
Centerbased programma: Vanaf het 2de jaar worden de huisbezoeken afgewisseld met groepsbijeenkomsten voor ouders en kleuters. In de Instapklasjes wordt de schoolsettingen gesimuleerd en worden de kleuters vertrouwd gemaakt met alle facetten van het kleuteronderwijs: kennismaking met de Nederlandse (instructie)-taal, belevingsactiviteiten en hoekenwerk, voorleesmomenten... De ouders nemen deel aan ouderbijeenkomsten over thema’s i.v.m. kleuterparticipatie en opvoedingsondersteuning (taalontwikkeling, 2de taalverwerving, ontluikende geletterdheid, voorlezen, zindelijkheidstraining, voor het eerst naar de kleuterschool…)
Het basisaanbod bestaat uit tweewekelijkse gestructureerde ouder-kindbijeenkomsten per schooljaar met als doel meer afstemming te krijgen tussen schooltaal en thuistaal, aanknopingspunten te geven voor taalvaardigheid, het aanbrengen van woordenschat, begrippen en andere leerinhouden, interactie en kennis van de wereld. Dit gebeurt in groepsgerichte ouderbijeenkomsten in aanwezigheid van professionals en vrijwillige taaltrainers. Daarnaast is er tevens aandacht voor de ruimere gezinsopvoeding en gezinscontext, waarbij er samen gewerkt wordt met de lokale Huizen van het Kind .
Instapje is een gezinsgericht stimuleringsprogramma dat in 1991 ontwikkeld werd aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen door de vakgroep Ontwikkelingspsychologie (Meij, RiksenWalraven, Hubbard, & Zevalkink, 1994). Oorspronkelijk was het programma bedoeld voor Surinaamse, Antilliaanse, Arubaanse en Ghanese ouders in Nederland. In 2006 werd het programma aangepast zodat het ook gebruikt kon worden voor Nederlandse en Turkse ouders 5 (Ince, 2007). In 2007 werd Instapje aangepast naar Vlaamse normen en werden de leeftijd en het programma verlengd (Haerden, Boucneau & Jansegers) onder supervisie van NJI. Heden worden deze programma’s instapje 1 en 2 genoemd. Door Instapje 3 gaan ouders thuis met hun kleuter activiteiten doen. Deze activiteiten sluiten aan bij de erkende vve-programma’s: Kaleidoscoop, Piramide, Uk en Puk, Startblokken, Peuterplein, Sporen en Speelplezier. Hierdoor komen woorden, begrippen en andere leerinhouden zowel op school , in groep als thuis aan de orde.
De praktijkbeschrijving geeft naast de theoretische onderbouwing en het wetenschappelijk onderzoek duidelijk weer dat er aandacht is voor kwaliteit en uitvoerbaarheid.
In het bijzonder sterk is de wijze waarop Instapje inzet op de professionalisering van de medewerkers, de betrokkenheid en feedback van de doelgroep in functie van de optimalisering van de werking, de verankering in het lokaal netwerk en de ambitie naar het lokaal beleid.
De commissie beschouwt deze praktijk als waardevol, goed doordacht en mooi uitgewerkt.
Meer weten over de transitie tussen thuis, buurt, kinderopvang en kleuterschool? Neem een kijkje op onze themapagina!
Beleidsmakers en onderzoekers vertellen over het belang van warme transities voor jonge kinderen. Ook mensen uit de praktijk komen aan het woord. Laat je inspireren door hun verhalen in deze podcast over de Kracht van Opgroeien.
In het kader van warme en inclusieve transitie van thuis/kinderdagverblijf naar de kleuterschool opvang (verticale transitie) zetten VBJK en Opgroeien een train-de-trainer-traject op om mensen samen te brengen die pedagogische begeleiding bieden aan scholen en kinderdagverblijven.