Inspirerende leesomgeving in kinderdagverblijf De Knuffelboom in Gent

Hoe vroeger je begint met voorlezen, hoe groter de positieve effecten op de woordenschat en taalontwikkeling van een kind. Kinderbegeleiders spelen een belangrijke rol in het eerste leesplezier van baby’s en peuters. Hoe maak je van een kinderdagverblijf een voorleesparadijs?

Kinderdagverblijf De Knuffelboom in Gent volgde het traject ‘Inspirerende leesomgeving in de kinderopvang’, een initiatief van Iedereen Leest en Vormingscentrum Opvoeding en Kinderopvang (VCOK).

De Knuffelboom heeft al enkele jaren een gezellige ‘Leesgrot’: enkele matten met daarboven een koepel, dikke kussens en een laag boekenrek maken van de leeshoek een geliefde plek voor vele groepen. Samen met een begeleider kunnen de kinderen er terecht om een boekje te lezen. Het is een knusse omgeving waar de kinderen volledig tot rust kunnen komen om zich in te leven in het verhaal.

Er staan geluidsboxen in de leesgrot, die dierengeluiden afspelen als de kinderen op de knopjes duwen. Aan de muur hangen verteltasjes met een boek en de materialen om het verhaal uit te beelden. Er is ook een buitenbib, waarin kinderboeken geruild kunnen worden.

Baby kijkt naar prentenboek in bibliotheek met ouder of voorlezer, samen voorlezen met baby

Om de kinderen zo veel mogelijk te betrekken, kiezen de begeleiders boeken vanuit de leefwereld van het kind, en niet rond vastgelegde thema’s.

Er wordt vaak voorgelezen op overgangsmomenten, bijvoorbeeld tijdens het eetmoment wanneer sommige kinderen moeten wachten, terwijl anderen al aan tafel gaan. Dat helpt om rust te brengen en de kinderen af te leiden die nog niet aan tafel mogen. 

De Knuffelboom start ook een samenwerking met de lokale bib om kinderen te laten kennismaken met de bibliotheek. 

Thema's

Samenwerking en groei BOA-aanbod
Toegankelijkheid

Soort activiteit

Culturele en artistieke activiteiten
Onderwijs en vorming

Leeftijd

Kleuters
Gerelateerde praktijkvoorbeelden