Merkengids

Deze gids leidt je door ons uitgebreide aanbod aan diensten en merken, vertelt ons verhaal en inspireert om vanuit ons merk-DNA te denken, communiceren en handelen.

De context waarin we werken is niet altijd even makkelijk. Toch zijn we vastberaden om maatschappelijke discussies over het opgroeien van kinderen en jongeren serieus te nemen. Als doorgewinterde expert streven we ernaar om een betrouwbare rots in de branding te zijn voor alle belanghebbenden.
 

Kortom, deze merkengids laat zien hoe wij als organisatie willen bijdragen aan het recht op kansrijk opgroeien voor elk kind en elke jongere.

Ga snel naar...

Onze missie als inspiratie

Opgroeien heeft een krachtige missie: 
Het recht op kansrijk opgroeien realiseren voor elk kind en elke jongere in Vlaanderen en Brussel.

Het recht op ... 
Bij Opgroeien nemen we kinderrechten, mensenrechten en sociale grondrechten als vertrekpunt om op een integrale manier naar de levensomstandigheden van ouders, kinderen en jongeren te kijken en het gesprek met hen aan te gaan. Kansrijk opgroeien is namelijk meer dan alleen een pedagogische kwestie. Tal van materiële en immateriële mogelijkheden bepalen mee de mate waarin ouders, kinderen en jongeren hun gewenste leven kunnen leiden.

... kansrijk ...
Opgroeien wil een rijke leefomgeving creëren die leidt tot kansrijke generaties en aansluit bij de belevingswereld van alle kinderen, jongeren en gezinnen. Die omgeving houdt rekening met de complexe en superdiverse context waarin kinderen, jongeren en gezinnen vandaag leven.

... opgroeien ...
Opgroeien weerspiegelt de verschillende fases in een jong leven, vanaf de zwangerschap van de ouders tot wanneer het kind 25 jaar is. Advies, ondersteuning, begeleiding, opvang en hulp maken tijdens het opgroeien een verschil. Als universeel basisrecht, maar ook als extra duwtje in de rug, zodat kinderen, jongeren en gezinnen zich gesteund voelen wanneer het nodig is.

... realiseren ...
Opgroeien in Vlaanderen kan op vele manieren, maar nooit alleen. En gelukkig maar. Want alleen samen kunnen we echt het verschil maken. We zorgen dat dit basisrecht verwezenlijkt wordt, samen met onze medewerkers en partners. We gaan tot het uiterste om ongelijkheid bij de wortel aan te pakken en zetten al onze middelen in om dit op een structurele manier te doen.

... voor elk kind en elke jongere ...
Een kind is vooral een kind. Een jongere vooral een jongere. Een gezin vooral een gezin. Ze groeien allemaal op in dezelfde samenleving. Ook in een pleeggezin, in moeilijkheden of in een kansarm gezin. Daarom wil Opgroeien alle kinderen en jongeren zo goed mogelijk laten deelnemen aan de maatschappij. Zo subsidiëren we bijvoorbeeld de kinderopvang voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte.

... in Vlaanderen en Brussel. 
Opgroeien is een agentschap gekoppeld aan de Vlaamse overheid. We bieden een eigen dienstverlening en erkennen, subsidiëren en ondersteunen andere voorzieningen die opvang, zorg en hulp bieden aan kinderen, jongeren en gezinnen in Vlaanderen en Brussel.

Hoe brengen we deze missie tot leven?

Merkmanifest

Van de eerste stapjes tot de uitdagingen van de adolescentie, opgroeien is allesbehalve makkelijk. En dat beseffen we bij Opgroeien maar al te goed. Daarom bestaan we ook. We zijn er voor kinderen, jongeren en ouders. We staan naast hen met raad en daad, met expertise en met de vingers aan de pols. Het eerste woord, de eerste stap en zelfs de eerste misstap: we staan samen met onze partners op de eerste rij in elke levensfase, in vertrouwen en betrouwbaar vanuit onze expertise, begeleiding, opvang of hulp.

We mikken op een toekomst waarin kinderen en jongeren in Vlaanderen en Brussel, ongeacht religie, achtergrond of ras, kunnen opgroeien in een rechtvaardige, inclusieve en ondersteunende samenleving en in een liefdevolle, stimulerende en beschermende omgeving. Met alle nodige kansen om hun talenten en mogelijkheden ten volle te ontplooien.

Met een team van 3500 toegewijde medewerkers en de steun van meer dan 150 partners strijden we elke dag voor dit doel. We zijn één groot team, met verschillende expertises, diensten en accenten. Lokaal, regionaal en centraal. Eén sterke ploeg, resoluut op het veld voor eenzelfde doel. Samen sterk vanuit onze eigen expertise, stem en identiteit. In dit grote team is er ook ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en groei. Want sterkere spelers maken een sterke ploeg.

Onze missie brengt uitdagingen met zich mee, die we met vastberadenheid en passie aangaan. In een wereld waarin ouders vaak worstelen met de balans tussen werk en gezin biedt Opgroeien informatie, advies en ondersteuning op maat aan ouders en gezinnen. In een wereld van groeiende sociale ongelijkheid en individualisme bevorderen we gelijke kansen voor alle kinderen en jongeren, met speciale aandacht voor kwetsbare groepen. En in een wereld waarin steeds meer jongeren hun weg niet vinden, bieden we steun en hulp aan kinderen, jongeren en gezinnen in moeilijkheden. Een veranderende maatschappij vraagt om een organisatie die mee is. Die mee nieuwe antwoorden zoekt. Daarom blijven we ook flexibel, wendbaar en adaptief.

De uitdagingen zijn groot, maar ons doel is nog groter. Samen zorgen we ervoor dat elk kind en elke jongere in Vlaanderen en Brussel kansrijk kan opgroeien

 

Merkarchitectuur

De merkarchitectuur verantwoordt de functies van de verschillende merken en hun verhouding tegenover het agentschap Opgroeien.

Belangrijk hierbij is de nuance tussen:

  • Opgroeien als agentschap
    Het agentschap Opgroeien bestaat uit het geheel van alle opdrachten en diensten. Opgroeien vertrekt vanuit één sterke missie en visie, met drie waarden als fundament.
     
  • Opgroeien als organisatiemerk
    Alle afdelingen en teams van Opgroeien communiceren over hun dienstverlening onder het organisatiemerk Opgroeien. We maken een uitzondering voor de diensten die werken voor het grote publiek. Zij gebruiken .
     
  • Opgroeien als werkgeversmerk
    Alle medewerkers en teams behoren tot één agentschap: Opgroeien. Dus ook de teams die werken met een publieksmerk.

 

Opgroeien als organisatiemerk

Opgroeien als organisatiemerk is een functioneel merk van de Vlaamse overheid. . Het merk Opgroeien communiceert over thema’s zoals jeugdhulp, zorgtoeslag, kinderopvang en adoptie.
Dat betekent dat alle communicatie over deze thema’s gestuurd wordt vanuit Opgroeien, ongeacht of het om de sociale dienst jeugdrechtbank, het team Zorgtoeslagevaluatie, een klantenbeheerder Kinderopvang, een gemeenschapsinstelling, het team Adoptie of het ondersteuningscentrum jeugdzorg gaat.
Het is één merk dat communiceert met één duidelijke stem. Onze communicatie richt zich op professionals, maar ook op ouders, kinderen en jongeren, bijvoorbeeld bij het ondersteunen van jongeren in de jeugdhulp, de sluiting van een kinderopvang of het opmaken van een evaluatiescore voor de zorgtoeslag

 

Kind en Gezin, Huis van het Kind en Overkop als publieksmerken

Publieksmerken hebben een grote bekendheid en spelen een cruciale rol in intensief publiekscontact. Ze brengen bepaalde thema’s actief aan de man, waardoor het publiek ook actief op zoek gaat naar hen. Ze kunnen gezien worden als een vertaalslag van Opgroeien naar een specifiek thema en een specifieke doelgroep.

  • Kind en Gezin bouwt voor op zijn rijke geschiedenis en is deel van de dienstverlening van Opgroeien. Ze delen ook dezelfde waarden als Opgroeien: ze staan in de voorlinie, draaien op teamspirit en smeden constant banden met andere actoren in het landschap van hulpverlening voor gezinnen.
  • Met Huis van het Kind en Overkop hebben we partnerschappen. Ze zijn lokaal verankerd en helpen respectievelijk gezinnen en jongeren mee te ondersteunen. We werken nauw samen met hen op basis van duidelijke afspraken.

Gezinnen komen in een specifieke context in aanraking met deze thematieken en vragen functionele informatie. Een gerichte marketingstrategie is bij deze dienstverlening niet nodig.

Opgroeien als werkgeversmerk

Opgroeien is ook een werkgeversmerk. In onze communicatie naar bestaande en toekomstige medewerkers is het belangrijk dat het merk emotioneel geladen is en betekenis uitstraalt.

De diensten Kind en Gezin, Jeugdhulp, Kinderopvang, Groeipakket en Adoptie zijn allemaal verbonden vanuit dezelfde missie. Dat zorgt voor een gemeenschappelijke basis en benadrukt het belang van de teams en samenwerkingen in onze organisatie. Achter elke dienst die Opgroeien levert, staat een veerkrachtig team dat samen lacht en successen viert, maar ook harde noten kraakt. Werken bij Opgroeien betekent deel uitmaken van een gemeenschap waarin ondersteuning en samenwerking centraal staan. Het is uitdagend, maar bovenal prachtig werk.

We streven naar een synergie tussen Opgroeien als organisatiemerk en Opgroeien als werkgeversmerk.

merkenstrategie schema

Opgroeien

Kadering

Met onze eigen dienst- en hulpverlening en samen met partners ondersteunen we kinderen, jongeren en gezinnen in Vlaanderen en Brussel.

Doelgroepen

Kinderen en jongeren
Onze eerste doelgroep zijn de personen voor wie we het uiteindelijk allemaal doen: kinderen en jongeren. We informeren hen over thema’s zoals jeugdhulp, zorgtoeslag voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte en adoptie. Zo staan we hen bijvoorbeeld bij wanneer ze in jeugdhulp zitten, begeleiden we jonge delictplegers, geven we hun inzage in hun adoptiedossier … Speciaal voor deze doelgroep ontwikkelden we ook de app PARKOUR. Op dit online platform vinden jongeren informatie over zichzelf en over de thema’s die hen bezighouden.

Ouders
Geen kinderen en jongeren zonder ouders. Opgroeien richt zich ook op ouders met vragen over jeugdhulp, kinderopvang, adoptie, zorgtoeslag … Met onze jarenlange ervaring en de toewijding van onze medewerkers bieden we niet alleen antwoorden, maar ook begeleiding.

Huidige en toekomstige werkgevers
Als werkgever hebben we een sterke focus op onze huidige en toekomstige medewerkers. We ondersteunen hen en zorgen ervoor dat ze zich gewaardeerd en betrokken voelen.

Organisatoren en partners
Opgroeien richt zich vaak op organisatoren, partnerorganisaties en overheden in Vlaanderen en Brussel. We zijn er voor iedereen die ondersteuning nodig heeft in het ‘opgroeilandschap’, van de eerste stappen via Kind en Gezin over de uitdagingen in de jeugdhulp tot beleidskwesties. We wisselen intensief kennis uit, zoeken naar innovatieve oplossingen en buigen ons samen over verschillende thema’s in de hulpverlening voor ouders, kinderen en jongeren.

 

Merkpersoonlijkheid

De essentie van Opgroeien is om ten dienste te staan van anderen. In eerste instantie van kinderen, jongeren en hun ouders, maar ook van onze meer dan 150 partners. Door de complexiteit en omvang van onze opdracht is het belangrijk dat Opgroeien een merk is dat structuur en houvast biedt. Dat zorgt voor betrouwbaarheid en zekerheid naar de verschillende doelgroepen toe. Het faciliteert ook de samenwerking tussen alle partners en organisatoren die mee deze doelgroepen bedienen. Met andere woorden: wij zijn succesvol als anderen succesvol zijn.

Naast dienstbaar zijn we ook beschermend waar nodig. We willen dat alle kinderen en jongeren zo kansrijk mogelijk opgroeien. Dat leidt soms tot moeilijke keuzes, maar we doen ons uiterste best om op een verbindende en zorgvuldige manier rechtvaardige keuzes te maken die het kind of de jongere ten goede komen. We dragen zorg, ook al betekent dat dat we soms hard moeten zijn.

Tot slot zijn we ondersteunend en begripvol. Zo bieden we betrouwbare begeleiding en expertise dankzij onze jarenlange ervaring. We vormen ook het publieke debat en geven beleidsadvies. Daarnaast bouwen we bruggen en fungeren we als verbindende expert, altijd klaar om ouders, kinderen, jongeren en partners te ondersteunen. We gaan ook in dialoog, werken transparant samen en luisteren naar de behoeften van iedereen om oprechte en deskundige hulp te bieden.

Elke dag willen we een positieve impact hebben op het leven van kinderen en jongeren met zorg, hulp en ondersteuning.

Tone of voice

Ondanks de verschillende doelgroepen en contexten van onze communicatie (corporate en employerbranding) blijft Opgroeien één merk met één stem. Daarom gebruiken we één tone of voice voor consistentie en herkenbaarheid in onze merkbeleving, boodschappen en communicatie.

Zo praat opgroeien

  • Deskundig, omdat we onze expertise willen uitwisselen op een duidelijke en betrouwbare manier om organisaties, professionals, ouders, kinderen, jongeren en medewerkers professioneel te helpen.
  • Ondersteunend, omdat we zo goed mogelijk de noden en behoeften van onze doelgroepen willen beantwoorden.
  • Betrokken, omdat we niet alleen kennis en advies aanreiken, maar ook heel toegewijd zijn. We communiceren met een warme, betrokken toon en luisteren naar de zorgen van partners, organisatoren, ouders, kinderen, jongeren en medewerkers.
  • Geruststellend, omdat onze doelgroep zich vaak in een zorgbehoevende context bevindt. Het is dan ook belangrijk dat we communiceren vanuit een oplossingsgerichte mindset. We geven iedereen het vertrouwen dat ze altijd op ons kunnen rekenen voor hulp en ondersteuning.

Merkbeleving

Organisatiemerk

Zo voelt communiceren met Opgroeien voor ouders, kinderen en jongeren.

"Opgroeien heeft ons enorm geholpen toen we kinderopvang zochten met de Kinderopvangzoeker. Ze boden niet alleen praktische informatie, maar stelden ons ook gerust."

"Mijn dochter heeft een beperking. Opgroeien hielp me op weg om de extra financiële hulp waar ik recht op heb te krijgen." 

Zo voelt communiceren met Opgroeien voor organisatoren/partners.

"Met Opgroeien als partner weet je dat je kunt rekenen op deskundige en betrouwbare ondersteuning. Naast subsidies geven ze ons ook een schat aan informatie en nuttige instrumenten.

Werkgeversmerk

Zo voelt communiceren met Opgroeien voor huidige werknemers.

"Voor mij gaat deze job over zaadjes planten, ook al zijn het dikwijls moeilijke situaties. Hervallen hoort er bij."

Zo voelt communiceren met Opgroeien voor toekomstige werknemers.

"Ik kijk ernaar uit om bij Opgroeien te werken omdat ik graag een job met impact wil."

Kind en Gezin

Kadering

Kind en Gezin is een onderdeel van Opgroeien en ondersteunt ouders en verzorgers bij de gezondheid, ontwikkeling en opvoeding van jonge kinderen.

Daarbij bieden we speciale aandacht en hulp aan kwetsbare gezinnen, om elk kind een gezonde en kansrijke start in het leven te geven.

Ouders en verzorgers kunnen bij ons terecht voor onder andere consultaties, vaccinaties, opvoedingsondersteuning en advies over allerlei thema’s, zoals voeding en gezondheid. Voor meer informatie over kinderopvang, adoptie en zorgtoeslag verwijzen we naar Opgroeien, dat instaat voor de vergunningen, het toezicht, de evaluatie, de attestering en de subsidiëring in deze thema’s.

Als publieksmerk is Kind en Gezin een herkenbaar en betekenisvol merk voor specifieke communicatie naar het publiek. We spelen een cruciale rol in intensief publiekscontact en brengen belangrijke thema's actief onder de aandacht.

Doelgroepen

Kind en Gezin richt zich op (aanstaande) ouders en verzorgers van kinderen in Vlaanderen en Brussel, vanaf de zwangerschap tot de kleutertijd (o tot 3 jaar).

Merkpersoonlijkheid

Kind en Gezin is als een vertrouwde vriend. Altijd klaar om ouders bij te staan in de eerste, soms woelige jaren van de opvoeding van hun kind. Onze persoonlijkheid is vriendelijk, benaderbaar en behulpzaam. We zijn blij als we ouders met jonge kinderen kunnen helpen.

Bij Kind en Gezin luisteren we naar de behoeften van ouders en bieden we toegankelijke en deskundige ondersteuning. Met jarenlange ervaring en kennis blijven we een betrouwbare bron van hulp en informatie. Daarnaast geven we praktische  tips en hebben we oog voor de noden van het kind en de ouders. Bij ons kun je altijd rekenen op een helpende hand en een luisterend oor.

Ons doel is om verbinding te maken met ouders en jonge kinderen en hen bij te staan. We hechten dan ook veel belang aan verbondenheid, herkenbaarheid en empathie.

Kind en Gezin geeft vertrouwen, adviseert, erkent … We helpen ouders met jonge kinderen en tonen daarbij het nodige respect. De ouders zijn de experts. Zij moeten vooral doen wat goed voelt voor hen en hun kind. De veiligheid en integriteit van het kind staan wel altijd voorop. Loopt er iets mis? Dan schakelen we als bezorgde vriend hulp in.

Tone of voice

Zo praat Kind en Gezin

  • Vriendelijk omdat we een toegankelijke partner willen zijn voor alle ouders voor al 
    hun opvoedingsvragen. We communiceren op een warme, benaderbare manier. 
  • Eenvoudig, omdat onze communicatie makkelijk te begrijpen moet zijn voor iedereen. We gebruiken heldere taal en bieden concrete, direct toepasbare adviezen die ouders kunnen gebruiken in hun dagelijks leven. 
  • Deskundig, omdat onze adviezen gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek. We 
    bieden betrouwbare en praktische oplossingen voor dagelijkse uitdagingen. 
  • Begripvol, omdat we begrijpen dat het niet altijd even makkelijk is om een kind op te voeden. Kind en Gezin begrijpt ouders als geen ander. Elk kind is anders, elke ouder is anders en daar hebben we respect voor. We wijzen niet met de vinger, maar bieden een steunpilaar.

Merkbeleving

Zo voelt communiceren met Kind en Gezin voor ouders

"Kind en Gezin biedt wetenschappelijk onderbouwd advies dat ik vertrouw. Hun expertise helpt ons om de juiste keuzes te maken voor onze kinderen."

"Kind en Gezin weegt en meet niet alleen je kind, maar biedt ook een luisteren oor. Ze snappen goed wat je doormaakt als ouder. 

"Kind en Gezin combineert deskundigheid met toegankelijkheid. Hun gratis diensten maken professionele zorg beschikbaar voor iedereen.