Presentatie van een werktafel, tijdens het Opgroeienfestival 2021.
Anno 2021 wordt het recht op internet en digitale communicatie onder meer voor kinderen en jongeren niet meer in vraag gesteld. Het recht op toegang tot passende informatie en de rol van de media hierin is neergelegd in artikel 17 van het VN-Verdrag inzake de Rechten van het Kind. In de rand daarvan wordt er ook extra aandacht besteed aan het mediawijs maken van alle kinderen. In het Jeugd- en kinderrechtenbeleidsplan 2020-2024 dat de visie en het beleid van de Vlaamse Regering op jeugd- en kinderrechten vastlegt, is mediawijsheid een van de vijf prioriteiten. Maar wat betekent dat als je dit recht ook voor kwetsbare kinderen en jongeren wil waarmaken?
Met deze groep werd aan ‘omdenken’ gedaan over wat het recht op toegang voor kwetsbare personen allemaal met zich meebrengt. Omdenken is een manier van denken en doen, waarbij je kijkt naar de werkelijkheid zoals die is en onderzoekt wat je daarmee zou kunnen, dus je verlaat hiermee de vele ‘ja-maars’ en vervangt die door een ‘ja-en’-manier van denken en werken.
In het toegang geven en het laten gebruiken van het internet en sociale media door kwetsbare kinderen en jongeren stootten we al te vaak op ‘ja-maars’ en daar wil de werktafel voorbij denken. Een voorbeeld dat dit mooi illustreert is het feit dat bijvoorbeeld jongeren in de jeugdhulp en onder een maatregel van de jeugdrechtbank vallen, online geen identiteit mogen lijken te hebben. Maar dit lijkt niet aan dat ‘recht op’ te beantwoorden. Hoe kan men hier aan voorbij denken.
Hoe werd de sessie opgebouwd?
De resultaten van deze oefening worden rechtstreeks gebruikt in het uitrollen van het plan Allemaal Digitaal waarbij ingezet wordt op het ontwikkelen van een visie en beleid in drie sectoren die werken met kwetsbare groepen (jongeren, personen met een beperking en ouderen).