Bij Huis van het Kind Storzo bieden we digitaal huiswerkbegeleiding aan lagere schoolkinderen en hun ouders. Onze vrijwilligers gaan per week 1 à 2 uur in de week aan de slag rond huiswerk samen met de kinderen en de ouders via het programma Microsoft Teams. Het doel van ons project is ouderbetrokkenheid binnen de huiswerkbegeleiding vergroten en ouders leren zelfstandig aan de slag te gaan met het huiswerk van hun kinderen.
Voor de Corona crisis organiseerde we huiswerkbegeleidingen in groep op school na de schooluren. Hiervoor hadden we vrijwilligers die 1 tot 2 keer per week in de scholen samen met de ingeschreven leerlingen aan huiswerk werkte. Door de corona crisis konden (om veiligheidsredenen, risicogroepen, niet essentiële derde op school) vele van onze vrijwilligers niet meer op school raken. Daarom besloten we te starten met digitale huiswerkbegeleiding die corona vriendelijk is voor zowel de leerlingen als onze vrijwilligers. We ondervonden hierbij dat heel wat ouders de begeleiding van hun kinderen in het maken van huiswerk best wel pittig vonden. Hiermee zijn we aan de slag gegaan. Nu proberen we ouders zoveel mogelijk mee te nemen in het verhaal van huiswerkbegeleiding om hen op lange- of korte termijn meer betrokken te maken en hun zelfstandig aan de slag te laten gaan. We betrokken hierbij ook de scholen. We werken ook met een invuldocument. Dit document kan zowel door de school als door de vrijwilliger worden ingevuld en naar elkaar doorgestuurd. De bedoeling van dit document is de school op de hoogte te houden over het verloop van de huiswerkbegeleiding maar, ook de vrijwilligers de kans te geven om vragen of informatie door te geven aan de klasleerkracht.
De bedoeling is om ouders meer betrokken te maken bij het huiswerk. Door heel wat verschillende onderliggende factoren zien we dat sommige ouders niet mee zijn in het maken van huiswerk. We proberen samen met de ouders op zoek te gaan wat ze nodig hebben om zelfstandig hun kinderen te kunnen begeleiden in het maken van huiswerk.
Ouders en kinderen die nood hebben aan huiswerkbegeleiding of met vragen zitten omtrent het maken van huiswerk. We hanteren hiervoor geen criteria om zo laagdrempelig mogelijk te kunnen werken.
Aanmelding en intake
Het meest vloeien aanmelding door vanuit de scholen of vanuit onze gezinsondersteuningen binnen Huis van het Kind. Er wordt dan eerst een vrijwilliger aan gekoppeld. Deze doet een kennismakingsgesprek met het kind en de ouder en start vervolgens de huiswerkbegeleiding op.
Ondersteuning
Er wordt aan de slag gegaan met het gehele plaatje rond huiswerkbegeleiding denk daarbij aan een rustige plaats in huis zoeken, nood van herhaling doen inzien, communicatie met de school, onwetendheid bij de ouders… Door het invuldocument dat we gebruiken krijgen we na elke huiswerksessie feedback van de vrijwilliger en de scholen en kunnen we dus makkelijk bijsturen of naar oplossingen zoeken voor problemen die optreden.
Partnerschappen
Onze vrijwilligers kregen voor hun opstart een vorming van een ervaren huiswerkbegeleider. Tussentijds worden ze gecontacteerd per mail of telefonisch om na te gaan hoe het loopt. We beschikken ook over een whatsapp groep waarin de vrijwilligers hun vragen kunnen delen met andere vrijwilligers.
De ouders worden vooral benaderd telefonisch of via videogesprekken. Samen met de ouders plannen onze vrijwilligers het tijdstip van huiswerkbegeleiding in. Onze vrijwilligers maken een linkje aan via Microsoft teams en nodigen zo de ouders en de leerlingen uit.
Via het invuldocument houden we de scholen en de klasleerkrachten op de hoogte en ontvangen we feedback. Dit wordt per mail verstuurd.
Rechten
We proberen met ons initiatief kinderen optimale leerkansen te geven door samen met de ouders aan de slag te gaan.
Afronding
In samenspraak met zowel de ouders, de vrijwilliger, de school als de coördinator. Dit kan afhangen van verschillende redenen.
Anneliese Verellen
0471/ 58 66 36