Praktijk

Tafelmuziek

Wat is het?

Musica ontwikkelde met Tafelmuziek een project waarbij fijne muzikale verbeeldingsprikkels geboden worden aan hele jonge kinderen en hun begeleiders in kinderdagverblijven. Ontdek hoe en waarom het meer werd dan een vorming voor de begeleiders in dit praktijkvoorbeeld.

Waarom is het belangrijk

De kindbegeleiders leren muzikaal te spelen met de kindjes en zien bij hen de verwondering voor alles wat klinkt. Dat is plezierig en boeiend! Ook de kinderen zelf stimuleren hun begeleiders om muzikaal met materiaal om te gaan. De begeleiders zijn vaak op positieve manier verrast door de reacties van de kinderen en het valt hen op hoe natuurlijk hun muzikaliteit tot uiting komt. Met de hulp van de muzikant/coach leren ze de kindjes op een andere manier te observeren, wat heel leerrijk is voor hen. Bovendien versterkt de muzikale interactie de verbondenheid tussen kind en begeleider, wat een groot pluspunt is.

Musica merkt een groot voordeel met het coachen van de begeleiders op de werkvloer van het kinderdagverblijf omdat de begeleiders de prikkels echt in de praktijk ervaren. Ze nemen er meer van over in hun dagdagelijkse routine dan wanneer ze enkel naar een vorming van Musica zouden komen.

Voor de muzikant/coach is het een zeer verrijkende ervaring die zij op haar beurt kan meenemen in haar uitvoeringspraktijk.

Hoe gebruiken

Hoe gaat het in zijn werk?

Musica doorloopt in Tafelmuziek een langer traject met de kinderdagverblijven.

  • De start is meestal een muzikale prikkel die Musica aanbiedt in het kinderverblijf aan kinderen en hun begeleiders: zingen, beweging, jabbertalk, spelen met kleine instrumentjes of materialen die aanwezig zijn. Ze bieden een fijne, creatieve en verbeeldingsrijke ervaring en vooral veel plezier. Op die manier ervaren de begeleiders ook dat ze met eigen materialen leuke dingen kunnen doen.
  • Nadien worden de kindbegeleiders uitgenodigd voor een navorming. In deze sessie krijgen ze tips om zelf ook muzikale prikkels te kunnen geven achteraf, aangevuld met wat theoretische achtergrond over de muzikale ontwikkeling van het jonge kind.
  • Daarna volgt opnieuw een sessie in het kinderdagverblijf met een Musicadocent erbij. De docent gaat dan observeren: waar zijn er mogelijkheden om hier nog meer muzikaal in interactie te kunnen gaan? Er wordt hierbij gezocht naar momentjes uit de dagelijkse routine, zoals de maaltijden, het verversen van pampers, ... Zo komen de muzikale prikkels niet los te staan van de dagdagelijkse werking van het kinderdagverblijf, maar kunnen ze er echt een onderdeel van worden.
  • Ten slotte komt de Musicadocent nog wel eens terug om te kijken hoe het lukt om de muzikale prikkels aan te bieden aan de kinderen. Op deze manier wordt de begeleider enkele malen gecoacht door de Musicadocent op de werkvloer. Bij de begeleiders verdwijnen zo de drempels om muzikaal in interactie te gaan.

    Tot slot is er een evaluatiemoment waar het hele traject kritisch bekeken wordt en alle betrokken partijen feedback mogen geven aan elkaar.

Belangrijk om te weten is dat bij Tafelmuziek er dus drie evenwaardige partners zijn: de begeleider, de Musicadocent en het kind zelf.

Auteur

publiq vzw

Jaar van publicatie

2020
Ook interessant