JongLeren is een project van Samenlevingsopbouw Oost-Vlaanderen vzw i.s.m. de gemeente en de basisscholen in Denderleeuw.
Vrijwilligers en studenten C.S.L. gaan 1x/week aan huis bij kwetsbare leerlingen uit de 3e kleuterklas, 1e en 2e leerjaar. Ze geven huiswerkbegeleiding en spelenderwijs leren. Tegelijk zijn ze een belangrijke brugfiguur tussen de school en de ouders. Ze ondersteunen communicatie en versterken wederzijds begrip door leefwerelden te verduidelijken.
Daarnaast zetten we ook in op ouderbetrokkenheid door het organiseren van oudergroepen en educatieve uitstappen.
Het project JongLeren ontstond in oktober 2015 vanuit het flankerend onderwijs van Denderleeuw. Dit in samenwerking met de 6 basisscholen o.b.v. de noden die zij ervaarden. In 2018 werd het project overgenomen door de onderwijsopbouwwerker van Samenlevingsopbouw.
Bij JongLeren versterken vrijwilligers kinderen op een speelse manier. We werken rond basisvaardigheden (taalontwikkeling, rekenen) en welzijn (vertrouwen, motivatie). We maken ouders en kinderen wegwijs in het huiswerkbeleid van de school.
De begeleiding is een meerwaarde voor zowel de gezinnen als de scholen.
Voor alle partijen is het een meerwaarde dat de kinderen extra schoolse ondersteuning krijgen.
Leerlingen uit de 3e kleuterklas, 1e en 2e leerjaar uit Denderleeuwse basisscholen die nood hebben aan schoolse ondersteuning en uit een kwetsbaar gezin komen. In de praktijk zijn er soms oudere kinderen, wanneer er jongere broers of zussen zijn, of de school expliciet vraagt om na het 2e leerjaar de begeleiding verder te zetten. De leerlingen worden geselecteerd door de scholen.
Aanmelding en intake
De scholen selecteren de leerlingen en geven de namen en contactgegevens door in een leerlingenfiche. Ze komen op een wachtlijst terecht. Criteria: kwetsbaar zijn, nood hebben aan extra begeleiding en uit de 3e kleuterklas, 1e of 2e leerjaar komen. Wanneer er een vrijwilliger gematcht wordt aan de leerling, neemt de opbouwwerker contact op met het gezin om te polsen of er nog steeds interesse is. De vrijwilliger en opbouwwerker gaan dan samen op huisbezoek bij het gezin om elkaar te leren kennen en afspraken te maken. De school krijgt de contactgegevens van de vrijwilliger en neemt contact op om af te stemmen over de huiswerkbegeleiding.
Ondersteuning
In de leerlingenfiche geeft de school reeds aan waaraan gewerkt moet worden: taalstimulering, lezen, rekenen, huiswerkattitude, … Bij de start van een begeleiding is het de bedoeling dat de klasleerkracht contact opneemt met de vrijwilliger. Dit om af te stemmen tussen vrijwilliger en school, info mee te geven over de manier van werken en de leerstof, … De afspraak is dat de school minstens 2x/schooljaar contact opneemt met de vrijwilliger. Ook tussentijds kunnen er overlegmomenten zijn om inhoudelijk bij te sturen. De opbouwwerker is aanspreekpunt voor de vrijwilliger voor organisatorische, praktische zaken, maar ook wanneer er bepaalde bezorgdheden of problemen zijn. Dit kan individueel, maar ook via vrijwilligersbijeenkomsten en vormingsmomenten. De opbouwwerker kan het gezin ondersteunen en doorverwijzen bij allerlei vragen.
Partners
Rechten
Individueel: Er wordt aan de slag gegaan om de gezinnen te begeleiden bij allerlei signalen (vb. bij miscommunicatie tussen ouders en school, bij verontrustende signalen vanuit het gezin, …). Collectief: Via het directieoverleg of zorgplusoverleg kunnen signalen gebundeld teruggekoppeld worden naar de scholen.
Afronding
Na het 2e leerjaar, of wanneer een vroegere stop noodzakelijk is (een vrijwilliger die stopt, een gezin dat de afspraken herhaaldelijk niet respecteert, …). Dit wordt steeds besproken met de school. De afronding gebeurt via de vrijwilliger en de opbouwwerker
Samenlevingsopbouw Oost-Vlaanderen vzw
Onderwijsopbouwwerk Denderleeuw
Stationsstraat 7
9470 Denderleeuw
0470 50 47 52