E-maildienstverlening is online één-op-ééncommunicatie tussen de vraagsteller en de beantwoorder, waarbij deze interactie niet gelijktijdig maar uitgesteld verloopt. E-maildienstverlening formuleert op een vraag een persoonlijk antwoord op maat en is dus meer dan het doorsturen van een brochure of document dat ter info wordt opgevraagd.
E-maildienstverlening heeft eigen voordelen: het is o.a. tijd en plaatsloos, het verloopt anoniem en er zijn heel wat mogelijkheden voor kwaliteitscontrole omdat er geen onmiddellijk/directe interactie is zoals bij face-to-face- of telefonische dienstverlening. Anderzijds is e-maildienstverlening ook kwetsbaar en zijn er nadelen zoals het vaak ontbreken van relevante (context)informatie, kansen op misinterpretatie, technische storingen, enzovoort. E-maildienstverlening heeft vooral tot doel de vraagsteller kwaliteitsvolle informatie te bieden via het communicatiekanaal dat hij verkiest. E-mail opvoedingsondersteuning wordt ook aangeboden als emotionele steun.