Praktijk

E-mail opvoedingsondersteuning

Wat is het?

E-maildienstverlening is online één-op-ééncommunicatie tussen de vraagsteller en de beantwoorder, waarbij deze interactie niet gelijktijdig maar uitgesteld verloopt. E-maildienstverlening formuleert op een vraag  een persoonlijk antwoord op maat en is dus meer dan het doorsturen van een brochure of document dat ter info wordt opgevraagd.

Waarom is het belangrijk

E-maildienstverlening heeft eigen voordelen: het is o.a. tijd en plaatsloos, het verloopt anoniem en er zijn heel wat mogelijkheden voor kwaliteitscontrole omdat er geen onmiddellijk/directe interactie is zoals bij face-to-face- of telefonische dienstverlening. Anderzijds is e-maildienstverlening ook kwetsbaar en zijn er nadelen zoals het vaak ontbreken van relevante (context)informatie, kansen op misinterpretatie, technische storingen, enzovoort. E-maildienstverlening heeft vooral tot doel de vraagsteller kwaliteitsvolle informatie te bieden via het communicatiekanaal dat hij verkiest. E-mail opvoedingsondersteuning wordt ook aangeboden als emotionele steun.

Auteur

Philippe Bocklandt i.o.v. EXPOO

Jaar van publicatie

2013
Ook interessant