Praktijk

Wereld Van Indra: ''Wat je aandacht geeft groeit''

De Wereld van Indra biedt krachtgerichte trajecten aan. Wij richten ons op minderjarige kinderen en jongeren van 6 tot en met 18 jaar waarbij schoollopen tijdelijk moeilijk verloopt. Wij ondersteunen deze jongeren in een moeilijke periode en geven hen de kans om nieuwe interesses te ontwikkelen en hun motivatie te (her)ontdekken. Er wordt hen rust en ruimte gegeven om te groeien. Kinderen van de lagere school en uit het secundair onderwijs kunnen in de Wereld van Indra één dag per week terecht. Elke dag staat tijdens de schooluren een team van professionele begeleiders klaar om de jongeren op te vangen. Door enthousiaste stagiair(e)s en vrijwilligers in te schakelen garanderen we een één -op-één-begeleiding op maat, alsook een georganiseerd groepsaanbod om sociale vaardigheden verder te beoefenen. We geven ons aanbod vorm in overleg met het kind en zijn omgeving en trachten een antwoord te geven op de concrete noden die de situatie stelt. Als einddoel streven wij ernaar dat de jongere weer beter kan functioneren binnen de vertrouwde schoolomgeving en/of zinvol kiest voor een andere opleiding. We zorgen voor een veilig en positief opvoedingsklimaat en zetten hierbij overtuigd in op de principes en strategieën van het Deugdenproject.

Doel

  • het vrijwaren van optimale ontwikkelings- en ontplooiingskansen van minderjarigen en hun gezin. 
  • het recht op gepast onderwijs mee bestendigen en samen met de jongere en zijn context een traject bewandelen, dit om preventief een mogelijke schoolse uitval tegen te gaan.
  • jongeren opnieuw een gevoel van eigenwaarde en positief toekomstperspectief geven
  • een verbindende, verwelkomende plek zijn voor jongeren en volwassenen, ook voor diegene die een kwetsbaarheid met zich meedragen.

Doelgroep

Onze organisatie biedt onthaal op schooldagen voor jongeren, die dreigen vast te lopen of vastgelopen zijn, uit het basis en het secundair onderwijs vanaf 6 jaar. 
Voor deze jongeren is omwille van een sociaal-emotionele en/of gedragsmatige problematiek schoollopen moeilijk geworden. Deze jongeren hebben nood aan een begeleiding op maat.

In de Wereld van Indra kunnen deze jongeren terecht op schooldagen waar zij begeleid worden door een team van enthousiaste professionals en vrijwilligers die deze kinderen en jongeren individueel in een 1 op 1 benadering aandacht en zorg te geven.

De Wereld van Indra biedt ook een kwalitatief hoogstaand stagetraject voor studenten in opleiding

Werkwijze

  • Regulier aanbod doorheen schoolweken met individuele krachtgerichte één-op-één aanpak.
    Met volgende uitgangspunten:
    Rust: Dat is even weg uit de schoolse situatie waarin de ontwikkelingskansen van het kind/de jongere in de knel dreigen te geraken. Dat is de rust die uitgaat van contact met een natuurlijke omgeving, rustige ruimtes, huiselijke sfeer.
    Ruimte: Dat is zichzelf mogen zijn, als uniek persoon onthaald, gewaardeerd en geaccepteerd worden.
    Dat is even loskomen van verwachtingen op schools presteren, 
    Dat is even weggaan uit de klas en school en de sociale druk van die groep 
    Dat is positieve relaties hervinden met begeleiders in een 1 op 1 relatie
    Dat is thuiskomen in een positieve groep, omgeving, leefgemeenschap
    Dat is letterlijk: op adem komen in een open landelijke omgeving, veel bewegingsvrijheid, veel buiten zijn, contact met een natuurlijke omgeving door de locatie en de activiteiten
    Groei: Dat is nieuwe kansen, nieuwe ervaringen krijgen door de aangepaste inhoud van de dagbesteding (ervaringsleren). Dat is zichzelf ontdekken, zelfwaarde en zelfvertrouwen ontwikkelen doorheen de aanpak en de activiteiten (ervaringsleren). Dat is sociale vaardigheden oefenen in een veilige omgeving.
    Dat is een eigen toekomstperspectief ontwikkelen en positief kunnen kiezen voor een volgende stap/fase.
  • Gezinsondersteunend vakantieaanbod doorheen schoolvakanties in groep, exclusief voor kwetsbare gezinnen. (bv: gezinnen wachtend op aangevraagde hulp, gezinnen met geen aanwezig ondersteunend netwerk, draagkracht ouders, ziekte ouders, emotionele en psychische kwetsbaarheid ouders...) Mede door deze hulpvragen, creëerden we aan begeleidingsaanbod doorheen de schoolvakanties. Doorheen dit vakantieaanbod wordt er geregeld in groep gewerkt en wordt de focus op het schoolse traject niet benadrukt. Er wordt dan voornamelijk ingezet op: interesses ontdekken, zelfbeeld versterken, ontspanning, succeservaringen opdoen, sporten, op ontdekking gaan, ... Daarnaast is er ruimte voor de stem van de jongere, deze kan initiatieven aanbrengen waarnaar geluisterd wordt en indien mogelijk geïntegreerd in het aanbod.
  • Outreachend aanbod voor jongeren in isolement die bijvoorbeeld al een periode niet meer aanwezig zijn op school. We gaan op een laagdrempelige manier in contact proberen gaan met deze jongeren in hun vertrouwde omgeving. De drempel voor jongeren om fysiek op onze locatie te geraken wordt zo verkleind.

Partners

1Gezin-1Plan regio Halle-Vilvoorde 
CLB-medewerkers en scholen als aanmelders en actieve partners die traject mee vorm geven 
MFC Sint-franciscus en vzw Kindergeluk ifv personeelsmiddelen
Lokale welzijnspartners ikv solidiaire acties en sociale vaardigheden. Bv: WZC De Oase, Zonnelied vzw, huis van het kind, ...

Wat maakt je praktijk tot een succes?

  • Dagelijks inzetten van deugdenmethodiek en deze mee uitdragen naar de context van de jongere
  • Installeren van verbondenheid tussen jongeren en begeleiders bv via kringgesprekken in de yurt.  
  • Bieden van vrijheid en inspraak van de jongere in zijn traject en daginvulling
  • Bieden van constante nabijheid en zorg via een 1-op-1 begeleidingssetting
  • Een aanbod op maat van de jongere uitwerken - inspelen op interesses, krachten en noden. 
  • Natuurlijke en rust-biedende omgeving bv dieren, tuin, bos, ...
  • Intensieve trajectopvolging met contextfiguren en betrokken partners

Welke uitdagingen liggen er voor?

  • Structurele financiële middelen voor reguliere werking te coördineren
  • Hulpvragen die aan ons gesteld worden maar waar geen bestaand passend en/of beschikbaar aanbod voor is --> Nadenken over uitbreiding van ons hulpaanbod, afhankelijk van noden en hulpvragen van gezinnen in onze regio. Bijvoorbeeld schoolse ondersteuning voor kinderen jonger dan 6 jaar (kleuteronderwijs). 
  • Lange wachtlijsten in de jeugdhulpverlening en beperkte plaatsen in het bijzonder onderwijs - waardoor bepaalde problematieken lange tijd blijven aanslepen en tot escalaties kunnen leiden. 
  • Complexiteit van hulpvragen en van de kwetsbare situaties waar kinderen in verblijven.

Auteur

Wereld van Indra

Jaar van publicatie

2023
Vragen?
Neem dan contact op met:
Ook interessant