Het expertisecentrum WelWijzer stelt voorop scholen te inspireren en te ondersteunen bij het uitdragen van een duurzaam welzijnsbeleid.
WelWijzer wil de focus in het onderwijs verbreden van leren naar ontwikkelen door integratie van Welzijn in Onderwijs te faciliteren. Zo wordt er gestreefd naar een inclusief aanbod waarbij expertise uit Jeugdhulp “vroeg en nabij” ingezet kan worden op of in nauwe samenwerking met scholen.
WelWijzer wil het welzijn op school versterken vanuit een bio-psychosociaal perspectief en dit zowel op het niveau van de leerling (en zijn netwerk) als de leerkracht (en het schoolteam/schoolbeleid).
Zo kan de totale schoolervaring bevorderend zijn voor het welbevinden van iedereen die er werkt en leert.
Expertise uit Jeugdhulp wordt ingezet op leerlingniveau wanneer er sprake is van een verlaagd welbevinden, risico op schooluitval of een gebrek aan perspectief in de schoolloopbaan. Het betrekken van de context van leerlingen is daarbij ons stokpaardje.
WelWijzer doet aansluitend een aanbod op teamniveau. Naast een vormingsaanbod trachten we via super- en intervisie zelfreflectie, professionalisering en onderlinge afstemming in het team te versterken. Een krachtig team heeft namelijk een positief effect op het welzijn van leerlingen.
Bovenstaande trachten we te verankeren op beleidsniveau. We dagen scholen uit hun schoolvisie uit te breiden door input uit de Welzijnssector te verankering in de eigen dagelijkse werking. Een duidelijk en transparant beleid draagt bij aan een efficiënte teamwerking.
De samenwerking tussen WelWijzer en scholen wordt gekenmerkt door drie pijlers.
We wensen duurzame beleidsvoering op school te faciliteren door te investeren in een intensieve samenwerking en nauwgezette opvolging tijdens een procesmatig traject van organisatieverandering.
We hechten belang aan een brede gedragenheid en kiezen daarom voor een integrale aanpak bij het werken aan een heldere en consistente welzijnsvisie. Ervan overtuigd dat een bottom-up benadering een optimaal draagvlak creëert voor implementatie, situeert ons aanbod zich zowel op leerling-, schoolteam- als beleidsniveau.
We kiezen dan ook voor een proces van co-creatie om vanuit dialoog, gedeeld enthousiasme en versterkte daadkracht ons gezamenlijk doel te bereiken. Dit door het aanbieden van een optimale en tegelijk haalbare vorm van ondersteuning bij het vormgeven van een schooleigen welzijnsbeleid.
WelWijzer brengt (welzijns)organisaties zowel in als buiten Jeugdhulp dichter bij scholen. Er wordt daarvoor onder andere samengewerkt met CLB, ONW, schoolinternaten en andere NAFT-aanbieders. Lokaal worden samenwerkingsverbanden opgericht met stads- en gemeentebesturen. Daarnaast zoeken we ook steeds naar verankering met lokale organisaties zoals buurtwerking, academie, sportvereniging, … Ten slotte vormen vrijwilligers een belangrijke partner in de verwezenlijking van ons aanbod.
Hoewel elk van de 5 projecten groeide uit een lokale nood en gekenmerkt wordt door een specifieke eigenheid, worden ze allen gedragen door de gedeelde visie van Don Bosco. Bovendien stoelt elk aanbod op eenzelfde theoretisch kader, gebaseerd op wetenschappelijke kennis over het functioneren van kinderen en gezinssystemen.
Trajecten met scholen en leerlingen worden in dialoog met alle betrokkenen vormgegeven en zijn steeds afgestemd op de concrete hulpvraag die zich stelt. De trajecten op maat van de leerling/de school worden gaandeweg geëvalueerd en bijgestuurd.
Daarbij wordt de nodige aandacht en zorg geboden aan de context die de betrokken leerling omringt. Trajecten worden dan ook gekenmerkt door hun verbindende karakter, zowel tussen leerling en school, als binnen de gezinscontext zelf.
Vanuit een krachtige expertise en jarenlange ervaring, wordt Jeugdhulp op een laagdrempelige manier tot bij de school gebracht. We trachten vroeg en nabij te ondersteunen door, naast het secundair onderwijs, ook leerlingen uit het basisonderwijs te bereiken en zo in te spelen op een toenemende vraag naar ondersteuning van leerkrachten, alsook steeds jonger wordende leerlingen.
Het huidige aanbod is niet structureel verankerd in zijn totaliteit en daardoor afhankelijk van projectsubsidies ed. Hierdoor dienen we per samenwerking steeds samen met de betrokken partners te onderzoeken op welke manier de financiering voorzien kan worden.
We krijgen steeds vaker hulpvragen die zich richten tot een erg jonge doelgroep (kleuters) waar we op dit moment niet aan tegemoet kunnen komen. Het hierop afstemmen van ons aanbod vormt een uitdaging voor de toekomst.
Het opbouwen van een samenwerking tussen twee verschillende sectoren (in dit geval Onderwijs en Welzijn) vraagt om zorgvuldige afstemming en communicatie. We blijven geloven in de meerwaarde van een brede kijk op elke situatie, ook als verschil hierbij voor discussie zorgt.