Een unieke plaats creëren voor ouders en andere pedagogisch verantwoordelijken die geconfronteerd worden met het delictgedrag van hun tiener. Binnen het niet beoordelend samenzijn kunnen ze ervaringen delen, van elkaar leren.
Vanuit herkenbare opvoedingsthema’s gelinkt aan grensoverschrijdend gedrag, bieden we de ouders ondersteuning door het aanreiken van nieuwe inzichten en handvaten.
Ouders en andere pedagogisch verantwoordelijken van tieners die in aanraking kwamen met politie, parket / JRB nav grensoverschrijdend gedrag. Zowel ouders van tieners met beginnend risicogedrag als ouders van tieners die al voor de jeugdrechtbank verschenen zijn.
Aanbieden van 5 infosessies van 2 uur verspreid over een half jaar.
De deelnemers kunnen zich voor alle sessies inschrijven of ze maken een keuze uit de sessies.
In een eerste uur delen we info over een bepaald thema en geven we nieuwe inzichten mee
In een tweede uur werken we aan de hand van verschillende methodieken verder aan dit thema en is er ruimte voor interactie en het uitwisselen van eigen ervaringen
De thema’s zijn:
Samenkomst 1: Het tienerbrein - de jeugd van tegenwoordig is van alle tijden
Samenkomst 2: Ontwikkelingstaken van jongeren - een doolhof naar volwassenheid
Samenkomst 3: Omgaan met conflicten - als het soms vierkant draait
Samenkomst 4: Impact van grensoverschrijdend gedrag - gevolgen voor iedereen
Samenkomst 5: Juridische info - Stel vragen aan een advocaat
Team HCA
Team Delictgerichte Contextbegeleiding
Advocatuur jeugdbalie Turnhout
Samenwerking en expertisedeling tussen HCA en DCB
Bij behandeling van een jeugddelict ligt de focus vaak op de jongere. Met dit project verleggen we deze naar de context errond.
Een combinatie van psycho-educatie, uitwisseling en interactie.
Theoretische denkkaders en methodieken bieden een gezamenlijke taal die ondersteunend kan zijn in lopende begeleidingen (oa.DCB) waardoor deze een verdere verankering kan vinden in de dagelijkse opvoedingspraktijk.
Het is een aanbod in groep. Dit heeft heel wat voordelen:
Ouders vinden steun en (h)erkenning bij elkaar.
Doordat ouders gelijkaardige zaken hebben meegemaakt, voelen ze zich sterk gehoord en begrepen. Ze voelen dat ze hier niet alleen in staan. Dit werkt ontschuldigend.
Ouders krijgen ondersteuning door de info die wij meegeven maar ook door info en tips van elkaar.