De 3 organisaties (Uilenspel, Kompanjon, De Katrol) streven naar een solidaire en inclusieve samenleving met gelijke kansen voor iedereen. We vormen en verbinden vrijwilligers/studenten om gezinnen in een maatschappelijk kwetsbare situatie te ondersteunen. We merken dat zowel ouders als hun kinderen vaak uit de boot vallen in het onderwijs. We willen de ontwikkelingskansen van kinderen vergroten. De vrijwilligers/studenten werken op een emancipatorische manier en versterken ouders en kinderen in armoede.
De 3 organisaties richten zich tot kinderen in een maatschappelijk kwetsbare positie en hun gezin. We zetten ons in voor gelijke onderwijskansen en een kansrijke toekomst voor elk kind. We helpen gezinnen met kinderen en jongeren die het moeilijk hebben op school en opgroeien in een kwetsbare context en niet terecht kunnen in het betalende aanbod.
De 3 organisaties werken vraaggestuurd, werken outreachend (aan huis), en werken op een laagdrempelige manier. We zijn onbevooroordeeld en zijn er voor het gezin.
Vrijwilligers worden gekoppeld aan een gezin en gaan wekelijks langs bij het gezin. Deze vrijwilligers bestaan uit studenten en/of buurtbewoners. Ze gaan aan huis en bieden schoolse ondersteuning op maat van het gezin. Op een speelse manier wordt er gewerkt aan de schoolse vaardigheden en motivatie van het kind. Door het wekelijkse contact aan huis ontstaat er een vertrouwensband met het gezin die ervoor zorgt dat er meer ruimte is om het over bredere niet-schoolse thema's te hebben.
De vrijwilligers worden sterk ondersteund door de 3 organisaties via vormingen, coaching, expertise delen, activiteiten om elkaar te leren kennen, ...
We beschikken over een zeer breed netwerk aan lokale onderwijs- en welzijnspartners in de verschillende steden en gemeenten waar we actief zijn. We hechten veel belang aan partnerschappen zoals scholen, brugfiguren, OCMW's, Huizen van het kind, samenlevingsopbouw, Hogescholen, ...
We zijn vertegenwoordigd in verschillende lokale overlegorganen.
Veel kinderen uit een kwetsbaar gezin hebben het niet makkelijk op school. Door op een speelse manier 1-op-1 aan de slag te gaan, creëren we een positieve sfeer rond school en leren.
Impactmetingen tonen aan dat de motivatie en zelfvertrouwen van de kinderen groeien. De ouders worden nauw betrokken bij de begeleiding en leren hoe ze zelf schoolse ondersteuning kunnen bieden aan hun kinderen. De aanpak is laagdrempelig. Ouders worden versterkt in hun competenties als opvoeders. We zien het contact tussen scholen en ouders verbeteren en meer ouderbetrokkenheid bij de scholen van hun kind.
Door ons te richten op de buurt van het gezin vergroten we hun netwerk en bevorderen we buurtintegratie.
Er wordt een grote vertrouwensband opgebouwd met de kwetsbare gezinnen waardoor er een grote openheid is bij de gezinnen tov de vrijwilligers. Op die manier kan er breder gewerkt dan enkel schoolse ondersteuning en worden andere thema's besproken zoals vrije tijd, werk, huisvesting, ...
De werking heeft ook een impact op de vrijwilligers. Studenten krijgen een unieke leerkans aangeboden om vaardigheden en inzichten te ontwikkelen in een context van diversiteit en ongelijkheden. Buurtbewoners leren hun buren kennen, leren bij over maatschappelijke kwetsbaarheid en de sociale cohesie in een wijk wordt versterkt.
De doelgroep van kwetsbare gezinnen is continu onderhevig aan verandering. We merken ook dat de problematiek steeds complexer wordt.
Ook de vrijwilligers krijgen een steeds zwaardere rugzak in het leven waardoor het wekelijkse engagement onder druk komt te staan. Het is steeds een uitdaging om voldoende vrijwilligers te vinden.
We merken steeds grotere wachtlijsten van kinderen die nood hebben aan extra schoolse ondersteuning. De vraag blijft steeds groter dan het aanbod en zijn daardoor steeds op zoek naar extra financiering.