Penta-onderwijs is er voor kinderen en jongeren die door ziekte, revalidatie of opname in een residentiële setting gedurende een tijd niet naar school kunnen. Penta biedt zowel attesterend onderwijs (voor de kinderen opgenomen in het Zeepreventorium) als niet-attesterend onderwijs (in de andere vestigingen). De kinderen en jongeren krijgen binnen de ziekenhuisschool kwalitatief onderwijs op maat. In bijzondere omstandigheden is het des te waardevoller om in de mate van het mogelijke bezig te zijn met alledaagse dingen, zoals leren. Via het ziekenhuisonderwijs zetten we in op behoud of herstel van de band met de thuisschool en willen we de leerachterstand maximaal beperken.
Penta biedt onderwijs aan leerlingen uit het kleuter-, basis- en secundair onderwijs. De leerlingen zijn (al dan niet langdurig) opgenomen in een ziekenhuis, preventorium of residentiële setting.
Ziekenhuisonderwijs kan maar worden opgestart als de leerling is opgenomen in een ziekenhuis, een preventorium of een residentiële setting. De leerling blijft ingeschreven in de thuisschool, maar wordt ook ingeschreven in de ziekenhuisschool. Bij de start van de opname neemt de leerlingenbegeleider en / of leerkracht contact met de thuisschool en / of met het CLB van de thuisschool. Er wordt in kaart gebracht wat de specifieke noden zijn van de leerling en in afstemming met de thuisschool wordt bepaald aan welke leerinhouden gewerkt zal worden tijdens de opname van de leerlingen. De leerplannen uit het regulier onderwijs (gewoon en buitengewoon) worden gevolgd. Binnen het attesterend onderwijs krijgen de leerlingen een voltijds curriculum (op maat) aangeboden. Dit wil zeggen dat de leerlingen 32 uur per week les krijgen. Binnen het niet-attesterend onderwijs krijgen de leerlingen gemiddeld 5 uur per week les. Type 5 – onderwijs behoort tot het buitengewoon onderwijs. Dit betekent dat er handelingsplanmatig gewerkt wordt. Hierbij wordt het aanbod afgestemd op de onderwijsbehoeften en de basisbehoeften van de leerlingen.
Als ziekenhuisschool werken we heel nauw samen met de medische of residentiële setting waar het kind of de jongere is opgenomen. Er is een intense samenwerking met de artsen, psychologen, … Daarnaast is er ook een nauwe samenwerking met de thuisschool en indien nodig ook met het CLB van de thuisschool of met ons eigen CLB. Ook andere relevante partners worden – indien nodig - betrokken.
Als ziekenhuisschool willen we altijd een schakel zijn in het onderwijstraject van een jongere, op momenten dat het even moeilijk gaat. We bouwen de brug met de thuisschool en zetten in op continuïteit in het traject van de jongere op het vlak van onderwijs. Op die manier trachten we een vlotte terugkeer en re-integratie te bevorderen. Ondanks de soms lange afwezigheid op de thuisschool lukt het jongeren toch vaak, met ondersteuning van de ziekenhuisschool, te slagen voor het leerjaar waarin ze ingeschreven zijn.
Penta wil graag een aanbod doen voor élk kind en élke jongere, die langdurig is opgenomen in een ziekenhuis of residentiële setting, dit net om die kinderen en jongeren de nodige ondersteuning te bieden in het behoud van de band met de thuisschool tijdens hun opname en leerachterstand te vermijden. De praktijk leert ons dat er nog settings zijn waar onderwijs niet of onvoldoende kan worden aangeboden. Daarop willen wij graag verder inzetten.
Daarnaast is er ook een aanzienlijk deel jongeren die in een residentiële setting verblijven, die geen thuisschool meer hebben, of die reeds langdurig niet meer naar school (kunnen) gaan. Ook op die groep willen wij inzetten, net om het recht op onderwijs voor élke jongere maximaal te kunnen realiseren.