Cliëntoverleg is ontwikkeld om complexe uitdagingen van kinderen, jongeren en ouders het hoofd te bieden, toe te werken naar afgestemde en gecoördineerde hulp op maat en om tot concrete afspraken te komen op casusniveau tussen cliënten, hun sociaal netwerk en betrokken professionals. Cliëntoverleg bewaakt zo de continuïteit van hulp en zorgt ervoor dat deze hulp maximaal tegemoet komt aan de hulpvraag of -behoefte van de cliënten.
Cliëntoverleg richt zich tot kinderen, jongeren, jongvolwassenen (t.e.m. 24 jaar) en gezinnen die geconfronteerd worden met complexe uitdagingen. Het is intersectoraal inzetbaar en bruikbaar in elke fase van het hulpverleningsproces en op elke plaats in het hulpverleningslandschap: vraagverheldering, vervolledigen van een diagnostisch beeld, opmaken van een hulpverleningsplan …. Het cliëntoverleg wil met cliënten, hun netwerk en hun hulpverleners samen tot ‘een gedeelde visie over de te verlenen hulp’ komen.
Cliëntoverleg kan online worden aangevraagd door een jongere, een ouder, een vertrouwenspersoon of een steunfiguur. Hulpverleners kunnen ook cliëntoverleg aanvragen, maar doen die via de applicatie COBE.
Wanneer onze regionale aanspreekpunten een vraag voor cliëntoverleg ontvangen, stellen ze een externe voorzitter aan. Deze voorzitter neemt daarop contact met de aanvrager, om te weten wie best op het overleg aanwezig is. Hij organiseert het overleg, zoekt een gepast moment en nodigt de mensen uit.
Elk cliëntoverleg start met een korte kennismakingsronde. Dan moedigt de externe voorzitter iedereen aan om zijn verhaal te brengen. Als gespreksleider leidt hij het gesprek in goede banen. Hij is hiervoor opgeleid en heeft ervaring in het leiden van dergelijk overleg. Daarbij kiest hij geen partij. Samen wordt een werkplan opgesteld met duidelijke afspraken. Iedereen rond de tafel krijgt dat werkplan en onderschrijft de uitvoering ervan. Er wordt ook een hulpverlener gekozen die het plan mee in de gaten houdt. Hij is de hulpcoördinator. Een opvolgoverleg is altijd mogelijk. Zo kan het werkplan worden geëvalueerd en aangepast indien nodig.
Onze regionale aanspreekpunten werken samen met een pool van externe voorzitters. Dit zijn vaak professionals met ervaring in jeugdhulp die naast hun reguliere werk, al dan niet vrijwillig of in bijberoep de rol van voorzitter opnemen omdat ze overtuigd zijn van de meerwaarde van cliëntoverleg. Daarnaast werken we ook samen met onderwijsinstellingen voor opleiding en intervisie van voorzitters.
Deze drie elementen zijn onze succesfactoren.
We beschikken daarnaast ook over een duidelijke decretale basis voor cliëntoverleg en een gedeeld beroepsgeheim waardoor de samenwerking wordt bevorderd.
We hebben nu reeds meer dan 10 jaar ervaring met cliëntoverleg en we zien doorheen de jaren drie grote uitdagingen: