Nupraatikerover is een initiatief van de Vertrouwenscentra Kindermishandeling. Wij bemannen een online hulplijn voor jongeren uit Vlaanderen & Brussel die een vraag hebben over of slachtoffer zijn van mishandeling, verwaarlozing, seksueel geweld en/of seksueel grensoverschrijdend gedrag. Via ons laagdrempelig aanbod bereiken wij zeer kwetsbare minderjarigen. We kunnen jongeren enerzijds een luisterend oor aanbieden, handvatten aanreiken, psycho-educatie bieden en oriënteren naar offline jeugdhulp. Anderzijds zetten wij in op het ondersteunen van jongeren die al in de jeugdhulp zitten en toch hun volledige verhaal niet durven delen, vaak uit angst voor repercussies. Ook jongeren die in een verwerkingsproces zitten, bieden we inzichten door samen een blik te werpen op wat ze hebben meegemaakt en de impact hiervan op hun dagdagelijks leven.
Jongeren uit Vlaanderen en Brussel die vragen hebben over of slachtoffer zijn van mishandeling, verwaarlozing of seksueel geweld. Zowel jongeren die komen met een eerste onthulling van geweld als jongeren die reeds in hulpverlening zitten maar nog te hoge drempels ervaren om hun hele verhaal te delen zijn welkom.
De chatgesprekken zijn gratis, anoniem en op het tempo van de jongere.
Oproepers hebben de mogelijkheid om op een later moment terug te komen chatten (bij dezelfde chatmedewerker). Zo hoeven ze niet steeds hun verhaal opnieuw te brengen. We bieden chattrajecten aan van maximaal 10 chatgesprekken van 1 uur. Dit is verschillend tegenover andere chatboxen doordat wij over zeer gevoelige thema's spreken en verandering tijd en vertrouwen vraagt.
Waar veel hulplijnen met vrijwilligers werken, zijn al onze chatmedewerkers beroepskrachten. Het gaat over een groep van 10 medewerkers van het Vertrouwenscentrum Kindermishandeling van Brussel. Wij hebben allemaal een toepasbare opleiding gevolgd: klinische psychologie, orthopedagogie, maatschappelijk werk, ... We kiezen bewust voor hulpverleners met kennis en ervaring op vlak van kindermishandeling om de stroom aan verontrustende verhalen zo goed mogelijk te verwerken. Iedere twee weken hebben wij een intervisie moment met het chatteam.