Praktijk

Nu praat ik er over

Wegwijs in online hulp bij kindermishandeling en seksueel geweld

Doel

Nupraatikerover is een initiatief van de Vertrouwenscentra Kindermishandeling. Wij bemannen een online hulplijn voor jongeren uit Vlaanderen & Brussel die een vraag hebben over of slachtoffer zijn van mishandeling, verwaarlozing, seksueel geweld en/of seksueel grensoverschrijdend gedrag. Via ons laagdrempelig aanbod bereiken wij zeer kwetsbare minderjarigen. We kunnen jongeren enerzijds een luisterend oor aanbieden, handvatten aanreiken, psycho-educatie bieden en oriënteren naar offline jeugdhulp. Anderzijds zetten wij in op het ondersteunen van jongeren die al in de jeugdhulp zitten en toch hun volledige verhaal niet durven delen, vaak uit angst voor repercussies. Ook jongeren die in een verwerkingsproces zitten, bieden we inzichten door samen een blik te werpen op wat ze hebben meegemaakt en de impact hiervan op hun dagdagelijks leven.

Doelgroep

Jongeren uit Vlaanderen en Brussel die vragen hebben over of slachtoffer zijn van mishandeling, verwaarlozing of seksueel geweld. Zowel jongeren die komen met een eerste onthulling van geweld als jongeren die reeds in hulpverlening zitten maar nog te hoge drempels ervaren om hun hele verhaal te delen zijn welkom.

Werkwijze

De chatgesprekken zijn gratis, anoniem en op het tempo van de jongere.

Oproepers hebben de mogelijkheid om op een later moment terug te komen chatten (bij dezelfde chatmedewerker). Zo hoeven ze niet steeds hun verhaal opnieuw te brengen. We bieden chattrajecten aan van maximaal 10 chatgesprekken van 1 uur. Dit is verschillend tegenover andere chatboxen doordat wij over zeer gevoelige thema's spreken en verandering tijd en vertrouwen vraagt.

Waar veel hulplijnen met vrijwilligers werken, zijn al onze chatmedewerkers beroepskrachten. Het gaat over een groep van 10 medewerkers van het Vertrouwenscentrum Kindermishandeling van Brussel. Wij hebben allemaal een toepasbare opleiding gevolgd: klinische psychologie, orthopedagogie, maatschappelijk werk, ... We kiezen bewust voor hulpverleners met kennis en ervaring op vlak van kindermishandeling om de stroom aan verontrustende verhalen zo goed mogelijk te verwerken. Iedere twee weken hebben wij een intervisie moment met het chatteam.

Partners

  • Opgroeien
  • De Vertrouwenscentra kindermishandeling en andere actoren uit de jeugdhulp en onderwijs: Opvangen van jongeren die klaar zijn om de stap naar face-te-face hulpverlening te zetten
  • Online hulplijnen zoals 1712, Awel, CLB-ch@t, 1813,...: Kennisdeling, expertise-ontwikkeling en warm doorverwijzen van oproepers naar de hulplijn die het beste aansluit bij de hulpvraag van de oproeper.

Wat maakt je praktijk tot een succes?

  • De combinatie van het laagdrempelig aanbod in combinatie met de professionele hulpverlening met expertise over verontrusting en seksueel geweld.
  • Participatie van de doelgroep en inzetten van ervaringsdeskundigheid wanneer het gaat over ontwikkeling van website, posters,...

Welke uitdagingen liggen er voor?

  • We kunnen jongeren pas helpen wanneer ze de weg vinden naar onze hulplijn. Blijvende bekendmaking is noodzakelijk. Een aantal doelgroepen zijn ondervertegenwoordigd in onze cijfers; mannelijke oproepers, Brusselse oproepers,... Het is een uitdaging om ook hen te bereiken.
  • De chatmedewerkers komen in aanraking met zware verhalen. Gezien de anonimiteit van de oproepers zijn onze handelingsmogelijkheden beperkter dan in de offline hulp. We geloven sterk in de kracht van ons chatgesprek, maar het in vele gevallen niet weten hoe jongeren hun weg verder gaan, vraagt de nodige zorg voor het team en de medewerkers.
  • Het blijft een uitdaging om drempels te verlagen voor jongeren om de stap naar offline-hulp te zetten. Een goede samenwerking met onze partners is dan ook noodzakelijk.

Auteur

Nu praat ik er over

Jaar van publicatie

2023
Vragen?
Neem dan contact op met:
Ook interessant