Een goed onderwijstraject is een belangrijke beschermende factor in het leven van kinderen en jongeren en biedt een hefboom om uit kwetsbare situaties te geraken. Om het leerrecht te garanderen voor alle kinderen en jongeren, hebben we een geïntegreerde en daadkrachtige aanpak nodig in en rond de scholen. Wanneer deze aanpak vertrekt van een stevig netwerk van (lokale) partners die elk vanuit hun expertise de handen in elkaar slaan, zien we mooie dynamieken ontstaan in de praktijk. Voorzieningen die bruggetjes maken naar onderwijs via de onderwijsambassadeurs, VDAB-partners die zich inzetten om een warme overdracht mogelijk te maken voor jongeren die hun diploma niet zullen halen, welzijnspartners die een dagbesteding aanbieden en die in gesprek gaan met gemeenten en steden om een antwoord te bieden op de meest prangende vragen op het terrein, geestelijke gezondheidszorg die zijn expertise inbrengt en mee nadenkt welke acties belangrijk zijn om het leerrecht van de jongeren te garanderen, CLB en schoolexterne initiatieven die provinciaal bijeenkomen om de sterktes en groeikansen te bespreken …
Concrete doelstellingen:
kinderen en jongeren, maar dit via onderwijsactoren (scholen, CLB, PBD, leersteuncentra, brugfuncties...), welzijnsactoren, werkactoren, GGZ, lokale besturen,...
scholen, CLB's, PBD, leersteuncentra, departement onderwijs, cliëntvertegenwoordigers, GGZ, hogescholen, jeugdhulpvoorzieningen, lokale besturen, provinciale overheden, NAFT-partners, koepelorganisaties,...
Als kinderen en jongeren ook in kwetsbare aan boord blijven van onderwijs dankzij de collectieve verantwoordelijkheid van alle nodige betrokken actoren