Praktijk

Inspirerende praktijk: Samenwerking gemeenschapsinstelling, CLB en onderwijs

De Gemeenschapsinstelling zet in op verschillende ontwikkelingsdomeinen om zo de kans op herval te verlagen en het welzijn van de jongere te versterken. Vanuit geslotenheid samen kansen creëren – ook binnen onderwijs!

Doel

Samenwerkingsverbanden creëren waarbij jongeren:

  •  in de gemeenschapsinstellingen verder onderwijs kunnen genieten
  •  zodat risico op herval vermindert 
  • hun welzijn versterkt.

Doelgroep

  • Onderwijs (directies, leerlingenbegeleiders, leerkrachten)
  • CLB's
  • voorzieningen Jeugdhulp

Werkwijze

In deze voorziening worden minderjaren voor een langere periode geplaatst door de jeugdrechter na een jeugddelict Deze plaatsing veroorzaakt breuken: breuken met de omgeving, context en school. De Gemeenschapsinstelling zet in op verschillende ontwikkelingsdomeinen om zo de kans op herval te verlagen en het welzijn van de jongere te versterken.

Er wordt gewerkt aan de motivatie om terug school te lopen. Handvaten worden aangereikt die de jongere helpen opnieuw te integreren in de maatschappij. Meerdere actoren zoals directieleden, CLB-medewerkers, klastitularissen, leerkrachten, begeleiders werken samen zodat de jongere kan werken aan eventuele schoolachterstand.

Partners

  • GI De Zande
  • Lerende Netwerken Jeugdhulp-Onderwijs + Samen tegen Schooluitval W-VL
  • Agentschap Opgroeien
  • EXPOO

Wat maakt je praktijk tot een succes?

  • De verbinding en samenwerking met verschillende partners is een noodzaak.
  • Vertrekken vanuit de krachten van de jongeren

Welke uitdagingen liggen er voor?

De gemeenschappelijke verantwoordelijkheid en samenwerking om het onderwijstraject slaagkansen te bieden.

 

Auteur

Opgroeien

Jaar van publicatie

2022
Vragen?
Neem dan contact op met:
Portret van Els Meert
Els Meert
Jeugdhulp-Onderwijs
Ook interessant