De nieuwe HwC werkwijze reikt een heel eenvoudig concept aan om snel en tastbaar verschil te maken voor kinderen: een school wordt snel op de hoogte gebracht van een politietussenkomst IFG. Zo kan men op school en in de klas meteen inzetten op een betrouwbare volwassene die de volgende dag(en) een veilige plek en indien nodig extra steun biedt aan het kind. Hierdoor kunnen deze kinderen ook terug tot leren en ontwikkelen komen.
HwC is gericht op het belang van kinderen algemeen, en kinderen in een potentieel kwetsbare situatie (IFG) meer specifiek. Om de nieuwe werkwijze te realiseren vormen politie en onderwijs de sleutelpartners.
Dit project vraagt een samenwerking tussen politie, parket, onderwijs, hulpverlening, het Vlaams Expertisecentrum Kindermishandeling en andere partners vanuit het regionale en Vlaams beleid en de praktijk.
Voor onderwijs vraagt het ontvangen van een HwC signaal weinig extra moeite. Het biedt scholen wel een verhoogde alertheid en een andere bril om naar het gedrag en de ontwikkeling van de kleuter/leerling te kijken. Op die manier is men beter in staat om de eigen handelingen en reacties af te stemmen op wat het kind mogelijks nodig heeft gezien het figuurlijke rugzakje dat hij/zij de volgende schooldag(en) meeneemt.
Een belangrijke troef bij het uitrollen van deze nieuwe samenwerkingswijze is dat vele Vlaamse en lokale partners zich direct engageren, zowel in de praktische uitvoering, alsook in het begeleiden van het ontwikkelings- en implementatieproces. Dankzij een geëngageerd Vlaams en lokaal beleid kon dit eenvoudig concept maar met complexe werking een eerste keer de vleugels uitslaan. Voor een verdere uitrol vraagt HwC dat de werking van elke (regionale) partner wordt afgestemd op de samenwerking en steun voor kinderen.