Onderzoeksrapport

Opvoedingsondersteuning voor horende ouders met een geïmplanteerd doof kind dat integreert in het gewoon onderwijs

Wat is het?

Hoe kun je ouders van een kind met gehoorproblemen het best begeleiden als hun kind naar een gewone school overstapt? 

Een vraag waarmee de auteur van dit eindwerk, Natalia Kiyoko, als moeder veertien jaar geleden zelf geconfronteerd werd. Ze schreef een handleiding voor lotgenoten, ouders én kinderen, waarin kennis, ondersteuning (via thuisbegeleiding voor het gezin) en integratie (op school, via de bestaande voorzieningen) centraal staan. 

Waarom is het belangrijk

Dankzij een cochleaire implantaat kunnen doof geboren kinderen horen en zelfs met succes het gewoon onderwijs volgen, maar ze moeten ook gehoord worden. Dit is enkel mogelijk als de horende omgeving voldoende kennis en begrip voor deze beperking heeft en klaar is om deze integratie te doen slagen.

Hoe gebruiken

Je vindt zowel de volledige bachelorproef als een samenvatting hier terug.

Ook interessant