Heel wat instellingen wijzen er op en onderzoeksrapporten zijn het er roerend over eens: deelname aan onderwijs op vroege leeftijd verkleint de kans op schoolse achterstand en vergroot de kans op gekwalificeerd uitstromen. Verder heeft het op vroege leeftijd participeren aan onderwijs ook positieve effecten op sociaal gedrag (delen, samenwerken, empathie), zelfregulatie (bijv. autonoom werken) en leermogelijkheden.
Kwaliteitsvol kleuteronderwijs is belangrijk voor de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van elk kind. Kleuters leren in de klas sociale vaardigheden, ze raken vertrouwd met taal en met praktische vaardigheden.
Voor anderstalige kinderen is de kleuterschool een prima plek om Nederlands te leren.
Het actieplan is het sluitstuk van een doordachte en intensieve oefening tijdens de eerste twee jaren van deze legislatuur (zie infra), waarbij we getracht hebben de bestaande situatie op het vlak van kleuterparticipatie te inventariseren en te analyseren.
Meer informatie over kleuterparticipatie op Onderwijs.vlaanderen.be.