De stem van de jongeren is de eerste die we wilden horen binnen het project van Bandbreedte. Daarom startte Ipsos in september 2021 met een kwalitatief onderzoek, in opdracht van Opgroeien en Digitaal Vlaanderen. Ipsos is een markonderzoeksbureau met veel ervaring in de publieke sector. Voor het onderzoek zijn meer dan 38 jongeren uit de jeugdhulp en hun sociaal netwerk geïnterviewd.
Online communicatie wordt in de eerste plaats geassocieerd met sociale media om informeel contact te houden en zichzelf te entertainen. Opvallend is het stijgend gebruik van formele online tools, vooral om praktische redenen.
Grootste voordeel van online communicatie is het praktisch gemak (snel, efficiënt, minder geregel, tijds- en financiële besparing), en het laat toe op een meer makkelijke en gemoedelijke manier contact te maken en vooral te onderhouden.
Tegelijk is er het besef dat online communicatie niet zonder nadelen is - zoals miscommunicatie (vb. boodschap wordt verkeerd begrepen door ontbreken van stemtoon of fysieke gelaatsuitdrukkingen) - en vaak ook een bron van stress (vb. gevoel constant bereikbaar te moeten zijn, druk voelen om direct te antwoorden …)
Vooral jongeren associëren bepaalde sociale media platformen nog met andere gevaren: (1) risico op cyberpesten en (2) risico’s van verslaving, verlagen van eigen zelfbeeld en sociale isolatie.
Online communicatie wordt algemeen gezien als een belangrijke aanvulling op de klassieke contactkanalen in de hulpverlening (bellen, mailen, F2F contact), vooral omdat het de hulpverlening meer bereikbaar maakt, ook buiten de formele contactmomenten.
Het gebruik van online communicatie is niet evident en gaat gepaard met een aantal belangrijke uitdagingen:
"Zowel bij jongeren als hun sociaal netwerk is er bezorgdheid dat hun gebruik van online communicatie een element wordt in de evaluatie van hun hulpverleningstraject"
Alle inzichten uit het onderzoek worden meegenomen in de verdere ontwikkelingen.