Het onderzoek Gewoon steunen bij opvoeden is uitgevoerd door de Avans Hogeschool in opdracht van Movisie in het kader van het onderzoeks-programma ‘Inzicht in sociale interventies’. Vragen die in dit programma gesteld worden zijn: Wat is de effectiviteit van in de sociale sector toegepaste methoden? En welke vormen van onderzoek lenen zich het beste om te weten te komen wat wel of niet werkt?
Het onderzoek beoogt in kaart te brengen welke opvattingen ouders hebben als het gaat om ondersteuning vanuit hun sociale omgeving bij opvoedingsvraagstukken. Nagegaan wordt of er sprake is van acceptatie van onder-steuning vanuit de sociale omgeving bij opvoedingsvraagstukken, waar die acceptatie van afhankelijk is en welke handvatten aan CJG ouders geboden kunnen worden om hier zo goed mogelijk op aan te sluiten.
Het onderzoek laat zien dat de basishouding en werkwijze van CJG ouders goed passen bij de behoefte van ouders in het algemeen. De grote troef van CJG ouders is hun terloopse, vanzelfsprekende aanwezigheid en hun welgemeende en warme interesse voor opvoeders. In het onderzoek onderscheiden we vier typen van reacties op ondersteuning bij ‘gewone opvoedvragen’: behoefte aan herkenning, behoefte aan deskundigheid, behoefte aan een leerkracht als partner in de opvoeding en behoefte aan laagdrempelig dagelijks contact over opvoeding. We concluderen dat verwacht kan worden dat de aanpak van CJG ouders goed aansluit bij de eerste en laatste groep, maar veel minder bij de anderen. Het belangrijkste leerpunt is dat van projecten als CJG ouders geen totaaloplossing moet worden verwacht. Het moet gezien
Allereerst beoogt het onderzoek in kaart te brengen welke opvattingen ouders hebben als het gaat om ondersteuning bij opvoedingsvraagstukken vanuit hun sociale omgeving. Nagegaan wordt of er sprake is van acceptatie van ondersteuning vanuit de sociale omgeving bij opvoedingsvraagstukken, waar die acceptatie van afhankelijk is en welke handvatten CJG ouders geboden kunnen worden om hier zo goed mogelijk op aan te sluiten. Om dit te onderzoeken hebben wij de zogenaamde Q-methode ingezet. Deze methode wordt gebruikt in onderzoek naar drijfveren en voorkeuren van groepen.
De onderzoekers besteden ook aandacht aan de geschiktheid van de Q-methode als onderzoeks- en evaluatie-instrument.