Onderzoeksrapport

Ervaringskennis in beleid

Wat is het?

Steeds meer gemeenten zien hoe het benutten van ervaringskennis in beleidsprocessen helpt om sociale problemen concreet te definiëren, passender beleid te ontwikkelen en de kwaliteit van beleid en dienstverlening te verbeteren. Ervaringskennis wordt steeds meer gezien als volwaardige kennisbron, naast wetenschappelijke- en vakkennis. 

Waarom is het belangrijk

Ervaringskennis brengt je terug naar de leefwereld van mensen, naar wat werkt voor hen. Ook kan het inzicht geven in de gevolgen van beleid voor mensen en hoe zij hun contact met regels, instanties, beroepskrachten en instituties ervaren. Als beleid beter aansluit bij de beleving van mensen, komen de systeemwereld van gemeente en instanties en de leefwereld van de inwoners dichter bij elkaar. Naast het verkleinen van deze kloof, kan het inzetten van ervaringskennis er ook voor zorgen dat juist de inwoners in de meest kwetsbare positie betrokken raken. Deze groep mensen, die zorg en ondersteuning het meest nodig hebben, wordt op dit moment vaak minder gehoord en (on)bewust uitgesloten bij beleidsontwikkeling.

Hoe gebruiken

Om gemeenten en organisaties te ondersteunen bij de inzet van ervaringskennis in beleid, is de figuur van een lemniscaat ontwikkeld. Voor veel gemeenten is het benutten van ervaringskennis een uitdaging op zich. Om ervaringen te verzamelen gaan overheden en instanties direct in gesprek met bewoners, met ervaringsdeskundigen, met vertegenwoordigers van adviesraden, cliëntenplatforms en met belangenorganisaties. Met hen gaan ze op zoek naar ervaringen hoe beleid in het dagelijks leven uitpakt. Voor overheden en instanties is het vaak moeilijk te beoordelen wat de waarde of betekenis is van de ervaringen die ze hebben verzameld. Het lukt namelijk lang niet altijd een brede en diverse groep mensen over hun ervaringen te spreken. Ook kunnen de taal en woorden die gemeenten of inwoners gebruiken van elkaar verschillen. Dit draagt bij aan onbegrip. De lemniscaat in deze publicatie helpt gemeenten en organisaties bij de inzet van ervaringskennis in beleid. 

Specifiek voor Jeugdhulp werd verder gewerkt met het rapport van Movisie om een leidraad voor Jeugdhulp Vlaanderen op te stellen.

Auteur

Movisie

Jaar van publicatie

2024

Thema's

Participatie
Ook interessant