Onderzoeksrapport

Caring is sharing - How neighbourhood processes among parents can strengthen an educative civil society in the public domain

Wat is het?

Dit proefschrift beschrijft een onderzoek naar De Vreedzame Wijk 2.0; een sociale wijkaanpak die tot doel heeft ouders te empoweren en de pedagogische civil society te versterken. Het versterken van de pedagogische civil society wordt in dit proefschrift gezien als een doorlopend proces van informele sociale controle en informele sociale steun onder volwassenen in buurten die opvoedverantwoordelijkheid delen in hun eigen sociale netwerken én in de openbare ruimte. Op deze manier bevorderen zij een veilige en vreedzame omgeving in de buurt, zodat kinderen kunnen opgroeien tot zorgzame democratische burgers.

Het document is gratis downloadbaar: Caring is sharing - How neighbourhood processes among parents can strengthen an educative civil society in the public domain - Pedagogiek Digitaal

Waarom is het belangrijk

Dit proefschrift bestaat uit vier deelstudies die tot doel hebben bij te dragen aan de huidige kennisbasis over de pedagogische civil society. In tegenstelling tot eerdere onderzoeken naar de pedagogische civil society (Kesselring, 2016), richt dit proefschrift zich op gedeelde opvoedingsverantwoordelijkheid in de openbare ruimte en specifiek op ‘Vreedzame’ wijken. De hoofdvraag luidt; Wat zijn de noodzakelijke voorwaarden voor succesvolle gedeelde publieke opvoedingsverantwoordelijkheid in de buurt? Deze vraag wordt beantwoord middels een literatuurstudie en vanuit het perspectief van kinderen, professionals en ouders. Van maart 2013 tot en met mei 2016 vond een kwalitatieve en kwantitatieve dataverzameling plaats in en rondom vier scholen in Kanaleneiland te Utrecht en Selwerd/Paddepoel te Groningen, bestaande uit participatieve observaties, diepte− interviews, duo−interviews, focusgroepen en het afnemen van vragenlijsten.

Auteur

Maartje van Dijken

Jaar van publicatie

2024
Ook interessant