‘Toy for inclusion’ is een Europees project dat 8 spel- en ontmoetingsplaatsen (‘play hubs’) in diverse Europese landen oprichtte. Deze plaatsen kun je in Vlaanderen vergelijken met de peuterspeelpunten of speel-o-theken. Daar kunnen ouders en kinderen van diverse origine samen met professionals deelnemen aan allerlei activiteiten. Ze kunnen er samen spelen, ze komen in contact met andere kinderen en ouders, ze kunnen even op adem komen.
Play hubs kunnen kinderen en families laagdrempelig in contact brengen met het ‘onderwijssysteem’. Want ook in de kleuterklas spelen kinderen samen in groep en zijn er gestructureerde activiteiten. Op zo’n momenten wordt o.a. informatie gedeeld over hoe een schooldag eruitziet en is er ruimte voor allerlei vragen die ouders en kinderen hebben over de school. Voor wie redenen heeft om met wantrouwen naar het onderwijs te kijken (eigen negatieve ervaringen, school is onbekend terrein ...), zoals bij Romagezinnen, kan zo’n play hub helpen om het vertrouwen terug op te bouwen. Deze ‘toy for inclusion’-projecten hebben een positieve impact op:
Een stappengids om een playhub uit te bouwen, vind je op de site van REYN.
Maak kennis met een playhub in de video hieronder.