De onderzoekers uit onderzoekscentra ‘Pedagogie in Praktijk’ en ‘Toekomstgedreven Onderwijs’ startten met een literuurstudie rond het thema van taalstimulering in de vrije tijd. Daarna stemden ze het theoretisch kader af in focusgroepen met kinderbegeleiders en verantwoordelijken uit vrijetijdsorganisaties en kwamen zo tot een handig kader voor ‘taalgericht spelen’. Ze dachten daarbij ook een bonte verzameling van activiteiten uit waarmee animatoren, monitoren of kinderbegeleiders direct van start kunnen.
Elk kind heeft recht op vrije tijd en spel vol ontwikkelingskansen. Zowel op school, als ook in de vrije tijd kan daarbij ingezet worden op taalstimulering Nederlands. Dat ziet er in het georganiseerde vrijetijdsaanbod liefst niet uit als een extra taalles, maar kan ook gepaard gaan met uitbundig spelplezier.
Waarop let je best als je leuke én leerrijke taalstimulerende activiteiten wil organiseren? Het onderzoek naar taalstimulering Nederlands buiten de school werkte aan een inspiratiegids voor het georganiseerde vrijetijdsaanbod. Die helpt professionals op weg naar taalstimulerende activiteiten die doordacht begeleid zijn, de taalontwikkeling van het Nederlands versterken én tegelijkertijd voor pretoogjes zorgen bij deelnemers tussen 3 en 18 jaar oud.
De inspiratiegids bevat 26 activiteitenfiches met verschillende soorten activiteiten (muzisch en creatief, groot- en fijnmotorisch, competitief of lezen en schrijven) binnen thema’s als games, zintuigen, zoektocht of verbeelden.