Silver is een wetenschappelijk onderbouwde, mobiele serious game. Op een speelse manier, worden nieuwe ‘serieuze’ zaken aangeleerd. Binnen het spel wordt gefocust op het versterken van de mentale gezondheid bij jongeren tussen 12 en 16 jaar.
In de game wordt er gewerkt op:
Doordat de spelers doorheen de game in verschillende sociale situaties terechtkomen waarin ze de beste manier van handelen moeten bepalen, is er ook indirect aandacht voor probleemoplossend vermogen en sociale vaardigheden. De theoretische inhoud van Silver is gebaseerd op de cognitieve gedragspsychologie.
In Silver volgen de spelers een personage op een fictief festival. Spelers worden geconfronteerd met bepaalde sociale situaties, waarbij zij zelf de keuze moeten maken hoe ze hiermee omgaan. Dit doen ze door de gedachten, gevoelens en het gedrag van de personages te manipuleren. Op basis hiervan wordt de koers van het spel aangepast.
Silver is een app die gespeeld kan worden op een smartphone of tablet.
De game kan gebruikt worden in scholen maar ook in de geestelijke gezondheidszorg.
Voor scholen werden er een educatief pakket ontwikkeld en worden er vormingen aangeboden om aan de slag te gaan met Silver.