In deze praktijkkaart richten we ons op het bevorderen van gelijke kansen en hoe dit gedaan kan worden vanuit aandacht voor welbevinden op school.
Iedereen die vanuit school wil bijdragen aan gelijke kansen en welbevinden van kinderen en jongeren kan met deze praktijkkaart aan de slag. De praktijkkaart is bedoeld voor individuele begeleiders, zorg- of ondersteuningscoördinatoren, schooldirecteuren, schoolpsychologen, kwaliteitsfunctionarissen en of andere betrokkenen. Als je wil weten waar je op in moet zetten, wat bewezen effectief is, welke vragen je jezelf moet stellen en wat je op korte termijn én langere termijn kan oppakken, dan helpt dit instrument. Deze praktijkkaart biedt links naar handige tools en achtergrondinformatie. Veel scholen doen al veel op het gebied van het bevorderen van kansen en het vergroten van welbevinden, andere scholen hebben wellicht meer houvast nodig. We hopen met deze praktijkkaart inspiratie te bieden voor het werken aan welbevinden en gelijke kansen in het onderwijs.
Pharos, expertisecentrum gezondheidsverschillen, Nederlands Jeugdinstituut (NJI), Corona Expertgroep Schoolpsychologen (NIP)