Over het begrip 'pedagogische basis' bestaan verschillende opvattingen en verwachtingen. In deze publicatie introduceren de auteurs een nieuwe definitie van het begrip die beter aansluit bij het brede sociale domein:
'De pedagogische basis is het deel van de sociale basis dat bijdraagt aan het opgroeien, het opvoeden en de ontwikkeling van kinderen en jongeren. De pedagogische basis wordt gevormd door contacten tussen mensen onderling, hun sociale relaties en de verbinding met wat er in hun leefomgevingen aanwezig is.'
Dat zijn bijvoorbeeld de contacten met buren, vrienden, leerkrachten, medewerkers van de opvang en sportbegeleiders. Maar ook fysieke locaties of omgevingen zoals speeltuinen, sportvelden, hangplekken en groene ruimten in de buurt zijn spelen een rol.
'Hoe meer kinderen en ouders kunnen leren van die contacten, relaties en omgevingen, hoe groter hun pedagogische rijkdom.'
De auteurs beschrijven hoe die pedagogische basis versterkt kan worden zodat meer kinderen er van kunnen profiteren.
Deze publicatie kan helpen om bijvoorbeeld met de gemeente, de school, de sportvereniging en het kinder- en jeugdwerk het gesprek aan te gaan over hoe je lokaal de pedagogische basis kan versterken of ondersteunen.
'Hoe goed gaat het met kinderen en jongeren in onze omgeving? Je kunt kijken welke factoren de belangrijkste zijn om in de omgeving aan te pakken, en afspreken hoe je daar samen aan gaat werken op alle plekken waar kinderen en jongeren komen.'
Het document is ook downloadbaar via de website van Nederlands Jeugdinstituut.