Brochure

Arm kind. Anders communiceren over kinderarmoede

Wat is het?

Je wordt in dit boekje uitgenodigd na te gaan hoe jij over kinderarmoede communiceert. 

Waarom is het belangrijk

We communiceren veel over kinderarmoede. De woorden en beelden die we daarbij gebruiken zetten mee de toon van het debat. De media tonen niet alleen kinderarmoede, ze spreken zich ook uit over de oorzaken en oplossingen om het probleem te verhelpen. De beelden en woorden vormen de publieke opinie, beïnvloeden beleidsmakers en professionals in de sector én hebben invloed op de direct betrokkenen: de kinderen zelf en hun ouders die in armoede leven.

Hoe gebruiken

De Koning Boudewijnstichting wilde een reflectie voeren over de beeldvorming rond kinderarmoede in België en de mogelijke impact daarvan bij het mobiliseren van mensen (wat is een krachtige boodschap, waardoor gezinnen in armoede een betere toegang krijgen tot voldoende middelen en kwaliteitsdiensten?) en ook over stigmatisering (welke stereotypes en slecht gekozen beelden kunnen een negatieve weerslag hebben op de kinderen en de betrokken ouders?).

Auteur

Patrick De Rynck

Jaar van publicatie

2017
Ook interessant