Corona heeft met één ruk de sociale ongelijkheid in het onderwijs blootgelegd. Het was geen sinecure de meest kwetsbare gezinnen te bereiken om de dreigende leerachterstand en sociale isolatie te weren. Hoopvol is dat scholen meer dan ooit de weg vonden naar welzijnsorganisaties om die outreach mee mogelijk te maken. Samen bundelden ze hun krachten om zowel het leren van de kinderen als het welzijn van gezinnen te garanderen. Daar valt veel uit te leren.
HOGENT onderzocht samenwerkingen tussen onderwijs en welzijnssector die als doel hebben om gezinnen in kwetsbare leefsituaties beter te ondersteunen. De onderzoekers stelden vast dat die samenwerkingen broodnodig blijken, maar niet altijd een evidentie zijn. Deze gids wil inspireren. De auteurs verzamelden vele verhalen, reflecties en ideeën om scholen én welzijnssector nog meer samen te brengen.
Beleidsmensen en het middenkader van basisscholen (directies, coördinerende directeurs, zorgcoördinatoren, beleidsondersteuners...). Ook iedereen die in een CLB, welzijnsorganisatie, lokaal bestuur, onderwijscentrum, begeleidingsdienst of brugfigurenwerking werkt.