Artikel

Samenwerken als uitdaging voor effectieve jeugd- en opvoedhulp

Wat is het?

Intreerede dr. Marion van Hattum bij de aanvaarding van haar ambt als lector Werkzame Factoren in de Jeugd- en Opvoedhulp, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

Waarom is het belangrijk

Integrale jeugdhulp betekent niet alleen samenwerken met de jeugdigen en met hun ouders, maar ook met het netwerk van het gezin, de school en met andere hulp- en dienstverleners in het sociale domein. Het lectoraat doet onderzoek naar deze samenwerking en maakt gebruik van theorie en onderzoek naar alliantie als een algemeen werkzame factor in de hulpverlening.

Het is de hoogste tijd om onderzoek naar alliantie uit te breiden naar het ambulante jeugd- en gezinswerk. Het gaat daarbij niet meer alleen om de individuele relatie tussen hulpverlener en jeugdige of ouder. Deze relatie moet onderzocht worden als onderdeel van het hele gezinssysteem en het bredere systeem van hulpverlening.

 

Hoe gebruiken

Het lectoraat legt de focus op de professionele samenwerking rondom de gezinnen van de jeugdigen met ‘meervoudige alliantie’ als leidend concept voor praktijkonderzoek. Dit vindt plaats in een nauw samenwerkingsverband met werkveld, onderwijs en onderzoek, waarin zowel cliënten, professionals, studenten en docenten participeren. Een dergelijke leergemeenschap is een speerpunt van het lectoraat bij de ondersteuning en begeleiding van (toekomstige) professionals in jeugd- en gezinswerk

Auteur

dr. Marion van Hattum

Jaar van publicatie

2018
Ook interessant