Onvoorwaardelijk ouderschap

Onvoorwaardelijke liefde is een basisbehoefte. Ouders zouden van hun kinderen moeten houden zonder dat daar voorwaarden aan verbonden zijn. Om wie ze zijn, niet om wat ze doen. Gedrag van kinderen is een reflectie van onderliggende emoties. Volgens Kohn gaat een ouder door het verbinden van, positieve of negatieve, consequenties aan gedrag voorbij aan deze onderliggende emoties en dit komt de relatie tussen ouder en kind niet ten goede. Gedragstherapeutisch georiënteerd opvoedadvies leidt naar voorwaardelijk ouderschap en kan de ontwikkeling van kinderen negatief beïnvloeden.
Ga snel naar...

Uitgangspunten van onvoorwaardelijk ouderschap zijn: 

  • laat je voorwaarden varen: aandacht voor je kinderen heb je niet alleen wanneer ze gewenst gedrag vertonen. Op die manier maak je je aandacht afhankelijk van hoe kinderen zich gedragen, terwijl die er eigenlijk altijd hoort te zijn;
  • samenwerken in plaats van belonen en straffen: de basis is om te streven naar een goede ouder- kind relatie, van waaruit je met je kind kunt samenwerken. Straffen en belonen zijn gebaseerd op macht en ongelijkheid. Kinderen leren op die manier dat wie de macht heeft, alles bepaalt. Als leerschool naar de volwassenheid leren ze beter hoe er kan samengewerkt worden;
  • waarde van intrinsieke motivatie van kinderen: uit onderzoek blijkt dat de eigen motivatie van kinderen kleiner wordt op het moment dat er een externe motivatie is om een bepaald gedrag te stellen.

De visie moedigt ouders dus aan om vooral veel te praten met je kind en om hierbij te streven naar een gelijkwaardige relatie. Je mag grenzen stellen, maar overweeg bij jezelf waarom je bepaalde grenzen stelt en wanneer er echt grenzen moeten gesteld worden, geef je kind dan de ruimte om mee na te denken over hoe dat kan gebeuren.

Auteur?

Alfie Kohn is een Amerikaans auteur en veelgevraagd spreker over de onderwerpen menselijk gedrag, opvoeding en onderwijs. Hij gaat in tegen een aantal diepgewortelde maatschappelijke ideeën over opvoeding en onderwijs, zoals het gebruik van beloningen en het geven van cijfers in het onderwijs.

Zijn pedagogische visie beïnvloedde onder andere ook actuele auteurs als Jurgen Peeters en Nina Mouton.

Theoretische basis?

  • Het werk van Carl Rogers 
  • De zelfdeterminatietheorie (Deci &Ryan)

Wetenschappelijke onderbouwing?

Er zijn geen empirische data die de effectiviteit van deze visie aantonen in verband met opvoeding en onderwijs.

Nog niet gevonden wat je zocht?
Vraag het aan team EXPOO
Medewerkers van team EXPOO kijken lachend naar de camera

Het team van EXPOO (Expertisecentrum Opvoeden en Opgroeien van het agentschap Opgroeien) biedt betrouwbare, kwaliteitsvolle en toegankelijke informatie en kennis. Heb je vragen of suggesties, aarzel dan niet om ons te contacteren. 

Team EXPOO