Korte beschrijving
- Expertise vanuit jeugdhulp inzetten om vroegtijdig schoolverlaten te voorkomen. Positieve verbinding leggen tussen jeugdhulpexpertise, jongeren, context en school.
- Bouwen aan verbinding tussen jongere, ouders en school.
- Vanuit activiteiten (psychofysiek werken) tot dialoog komen met elkaar.
- Een verhaal over een zoektocht naar nieuwe oplossingen. Een verhaal waarin het DNA van de CANO organisatie gelinkt is aan de opdracht om bruggen te slaan tussen Onderwijs en Welzijn. Een verhaal dat op een creatieve, dynamische en open manier antwoorden zoekt voor noden die spelen waarbij we niet vasthouden aan de huidige organisatiestructuur.
- Een verhaal dat vertrekt vanuit het luisteren naar de noden die spelen in de school, bij de jongere in kwestie als ook de context.
Doel
- Preventief werken.
- Expertise vanuit jeugdhulp zo vroeg als mogelijk en lang als nodig inzetten.
- Schotten tussen RTJ en NRTJ wegdenken.
- Denken vanuit wat is nodig, wat kunnen we bieden.
- Niet denken vanuit modulairere kaders of huidige organisatiestructuren.
- Vindplaatsgericht werken.
- Lange wachttijden vermijden.
Actiereactie is in het leven geroepen om begeleiders vanuit hun expertise, talent de ruimte te geven om antwoord te geven op maatschappelijke noden/signalen die tot bij ons komen. Vanuit jeugdhulp zijn we betrokken op sommige schoolse trajecten. Met dit filmpje willen we andere voorzieningen inspireren om meer te doen binnen een schoolcontext dan dat traject of die jongere waar we ‘oorspronkelijk’ op betrokken zijn. Zich met een open, dynamische en positieve geest te bewegen binnen het onderwijslandschap.
Doelgroep
Jongere met zijn context binnen het secundair onderwijs.
Werkwijze
- Psychofysiek werken
- Rots en Water
- contextueel werken
- toepassen van de CANO principes
- methodieken sociale vaardigheidstraining
- methodieken agressie regulatie
- werken aan en vanuit verbinding
- ouderbetrokkenheid verhogen + ouderlijke verantwoordelijkheid versterken
Partners
Actiereactie CANO Pieter Simenon, SBSO Helix
Wat maakt de praktijk tot een succes?
- Werken vanuit verbinding met respect voor het tempo van de jongere, context en zorgteam school. Iedereen blijft betrokken, nabij doorheen het traject.
- Ruimer kijken dan wat we vandaag doen. Durven om buiten de huidige kaders te werken steeds met het CANO DNA in het achterhoofd.
- Preventief inzetten van expertise. Verbinding met de school vanuit een eerder NRTJ traject.
Welke uitdagingen liggen er voor?
- Expertise die aanwezig is binnen NRTJ inzetten en rechtstreeks toegankelijk maken zonder dat we moeten inboeten op ondersteuning die nodig is binnen eigen trajecten.
- Mooie, positieve en inspirerende verhalen van jeugdhulp delen met elkaar.
Contactgegevens
VZW Jongerenwerking Pieter Simenon
Actiereactie
Claudia Geens
Claudia.geens@pietersimenon.be
011/544608
Dat samenwerken en inzetten op netwerken tussen onderwijs en welzijn grote verschillen kunnen maken voor kinderen en jongeren in kwetsbare situaties is de ervaring van de coördinatoren Lerende Netwerken Jeugdhulp-Onderwijs en de coördinatoren Samen Tegen Schooluitval. Samen met mooie praktijken in Vlaanderen willen ze jou inspireren! Ze delen graag hun inzichten en ervaringen met iedereen betrokken in onderwijs, jeugdhulp en andere diensten of sectoren.
Ben je het beu om altijd op dezelfde manier tegen moeilijk gedrag aan te kijken? Waarom blijft het langdurig effect van straffen uit? Hoe 'de groep' laten werken in je klas? Met de ervaringen uit Limburg verruim je je blik.
Rens Hellinx (Actie@reactie, CANO Pieter Simenon); Bert Giesbers (Profo);Fabienne Joris (NAFT, Groep Intro); Femke Windmolders (NAFT, Arktos) en Claudia Geens (CO Lerend Netwerk Onderwijs en Welzijn) delen graag ervaringen i.v.m. verbindend klasklimaat.