Hoogbegaafde kinderen en jongeren hebben specifieke ontwikkelingsbehoeften vanwege hun sterke cognitieve capaciteiten en hun anders zijn. Ook het schoolse aanbod dient daarom afgestemd te worden aan hun noden en behoeften. Op cognitief vlak is het belangrijk om in te spelen op hun sterktes, hun leerhonger en bijgevolg voldoende uitdagingen aan te bieden.
Sommige kinderen geven zelf aan dat de leerstof te eenvoudig is, ze weinig bijleren en ze zich voornamelijk vervelen op school. Bij vele kinderen daalt de motivatie en inzet aanzienlijk en leidt dit mogelijk tot een sterke schoolmoeheid.
Daarentegen geven veel kinderen geen signaal bij leerkracht of ouders. Toch behalen zij met weinig inspanning goede resultaten en lijken ze weinig hindernissen tegen te komen. Hoewel er op die momenten nog geen moeilijkheden lijken, komen valkuilen geregeld op latere leeftijd tot uiting. Hoogbegaafde leerlingen bevinden zich in een comfortzone. De moeilijkheidsgraad van de basisleerstof is echter ontoereikend om deze leerlingen te leren zich in te spannen en te leren omgaan met het maken van fouten. Het aanwezige potentieel wordt bijgevolg te beperkt aangesproken waardoor de werk- en studiehouding onvoldoende wordt ontwikkeld en bijgestuurd. Deze kinderen leren immers niet omgaan met uitdagingen, doorzetten of omgaan met het maken van een fout.
Hebben hoogbegaafde leerlingen nu écht meer ondersteuning en begeleiding nodig? Met zo'n talent geraken ze er toch vanzelf? Helaas hoor je dit nog vaak. Niets is echter minder waar. Hoogbegaafde leerlingen hebben net bijkomende uitdaging en begeleiding nodig.