Waarmee kan je bij Opgroeipunt terecht?
Opgroeipunt is het centrale punt voor alle meldingen. Het bundelt ook de krachten van JO-lijn en de klachtendienst Kind en Gezin.
Je kan een melding of klacht delen over:
- Diensten van Opgroeien, zoals Kind en Gezin en Jeugdhulp, adoptie en zorgtoeslag
- Organisaties die Opgroeien subsidieert en erkent, zoals kinderopvanglocaties, consultatiebureaus en voorzieningen jeugdhulp
Is jouw melding een klacht?
Opgroeipunt voert een onafhankelijk onderzoek naar elke melding.
Als blijkt dat het gaat over een duidelijke uiting van ontevredenheid, dan wordt de melding behandeld als een klacht.
Alle informatie die onder het beroepsgeheim valt, is vertrouwelijk en wordt niet gedeeld zonder jou te informeren.
Wat doet Opgroeipunt met alle meldingen?
- Luistert naar je ervaringen met organisaties voor opgroeiende kinderen
- Neemt elke melding op en beoordeelt of het gaat om een klacht
- Onderzoekt je melding, volgt nauwgezet op en koppelt naar je terug
- Behandelt je klacht of melding binnen de termijn van 45 dagen en brengt je op de hoogte als die termijn overschreden wordt
- Doet aanbevelingen om de kwaliteit van de diensten te verbeteren
- Geeft advies en tips als je een probleem zelf wil aanpakken
- Heb je een vraag over Jeugdhulp? We zoeken samen uit waar je terechtkan
Ben je niet tevreden over de manier waarop je klacht door Opgroeien is behandeld? Dan kan je steeds contact opnemen met de Vlaamse Ombudsdienst.
Bezorg ons je melding
Hoe kan je Opgroeipunt bereiken?
- Telefonisch op 078 170 000, elke werkdag tussen 8u en 20u
- Via het contactformulier
- Per brief naar Opgroeipunt, Hallepoortlaan 27, 1060 Brussel
Vermoeden van kindermishandeling?
Neem contact op met de hulplijn Geweld, Misbruik en Kindermishandeling: hulplijn 1712.
Melding van grensoverschrijdend gedrag?
Neem contact op met het Vlaams meldpunt voor meldingen van grensoverschrijdend gedrag.
Jong of oud, burger of medewerker, positief of negatief, we luisteren aandachtig naar elke ervaring.
Je kan vragen om je melding anoniem te behandelen. Dan gebruiken we je contactinfo alleen om je te kunnen bereiken voor meer info of het afhandelen van je melding. We delen dan ook geen info met derden zonder jouw uitdrukkelijke toestemming.
We nemen elke melding ernstig en laten je altijd weten hoe we het opvolgen.
Waar kan je als voorziening met je melding of klacht terecht?
- Voor de voorzieningen van Jeugdhulp: de medewerkers van de afdeling Jeugdhulp zijn je eerste aanspreekpunt.
- Voor de andere voorzieningen: de klantenbeheerders zijn je eerste aanspreekpunt.
Uitzondering: voor meldingen of klachten over de werking van Opgroeien kan je bij Opgroeipunt terecht.