De probleemstelling van deze bachelorproef is gebaseerd op een aantal vaststellingen die auteur gedaan heeft op grond van interviews met scholen, ouders en jongeren van Marokkaanse afkomst in Waregem. In de bachelorproef probeert de auteur te zoeken naar de verschillende oorzaken van deze problematiek, en een antwoord te vinden op de vraag hoe deze gezinnen het best kunnen ondersteund worden.
Mansouri heeft zich vooral gericht op onderzoek naar de verschillende opvoedingsmechanismen binnen de Marokkaanse gezinnen. Om die gezinnen het best te kunnen ondersteunen, heeft de auteur een project uitgewerkt waarin hij de nadruk legt op de vader als cruciale schakel die een helend effect heeft op het welzijn van het gezin.
Er zijn diverse soorten Marokkaanse gezinnen aanwezig, maar het gezin waarin beide ouders afkomstig zijn van Marokko blijft nog altijd overheersend boven de andere soorten gezinnen. Die ouders vinden moeilijk de weg naar de reguliere opvoedingsondersteuningsorganisaties en hebben meestal weinig inzicht in de schoolse- en opvoedingsnoden in de Vlaamse context. Vooral de puberteit is de fase waarin die problemen thuis zichtbaarder worden, maar ook op school. Veel jongeren komen terecht in het watervalsysteem, en de ouders krijgen het moeilijk om te kunnen omgaan met het ambivalente gedrag van hun puberende kinderen.
Je kan de bachelorproef hier downloaden en lezen.